Varför heter det 5 portars Switch?

Som jag ser det får man 3 extra portar :thinking:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/netgear-gs105/121847.8936/

1 gillning

Va? :laughing: Den har 5 portar, hur får du det till 3?

Hur tänkte du nu? :slight_smile:

En port är ”matningen” då har vi 4 kvar. Sen måste jag koppla in enheten som fick kopplas ur routern för att ”mata” switchen, då är det 3 portar kvar.

Håller med! Lurendrejeri! Om de inte sitter på baksidan?

Inte vad jag kan se :slightly_smiling_face:

1 gillning

Den har fortfarande 5 portar, vill du ha fler så köper du en switch med fler. :slight_smile:

Jo, men jag tycker det är lite konstigt. En försvinnner alltid till ”matningen”.

Så är det, det är sen gammalt.

1 gillning

Alla portar är ju för matning så enligt ditt sätt att räkna har du 0 portar. :wink:

1 gillning

Skit i att koppla in routern, då har du ju 5 portar att använda. :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

Fast jag behöver ju bara en för matning :wink:

Du menar att titta på :grin:

1 gillning

jag har alltid undrat varför de säger en bil har 5 säten… när alla mina barn är i bilen får jag inte plats?!

5 gillningar

Iofs lite samma tänk :sweat_smile:

Det ska ju rymmas 3 i baksätet men när Edward Blom satt sig var det fullt. :rofl::rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

En switch som du använder vara en port är ju ganska onödigt. ;). Om jag kopplar in tre datorer och inget annat i switchen är det då en två portarsswitch?

1 gillning

Japp, självklart. :wink:

Jag tror jag börjar att förstå nu…
För mig var switchen något av en ”skarvdosa” något man skaffar när det inte finns fler uttag i routern. Nu tror jag mig förstått att dess ursprungliga användning är att koppla ihop ett antal datorer med varandra, då blir uttrycket 5 portar mer logiskt :slightly_smiling_face:

Jag kan rekommendera att inte köpa det billigaste skräpet när det kommer till switch.
Just den du länkade är iofs helt ok.
Switchar har även de en max Bandwidth. Så tänk att du kopierar data mellan port 1 och 2 på 1gbit och försöker sedan göra något annat mellan port 3 och 4…Då kan det börja sega för du använder den maximala bandwidth som just den switch har.

Nu kanske det är ganska osannolikt du skulle göra på det sättet. Men vill bara säga att det kan vara värt att titta igenom specen på switch en eller två gånger innan man slårtill. Mångagånger rör det sig om några hundringar mer för att få en helt ok för hemmabruk.

2 gillningar