Varför går fläktarna på högtryck?

Jag har en MBP 13" mid -17 med i5 och 16 GB RAM, batteri och tangentbord bytt för ca 6 månader sedan. Det senaste året eller så uppträder den mystiskt. Något ligger och tjuvdrar batteri, den är nästan alltid lite varm om man inte stänger av den. Ibland räcker inte vila den blir ljummen ändå.

Nuförtiden kan fläktarna gå igång och temperaturen stiger tydligt. Som nu imorse. Startade den och efter några minuter är fläktarna på nästan 7000 varv. Jag tog några bilder och tänkte kolla om det går att läsa ut något från dem? Är det något annat jag bör göra? Som ni ser på bilden ligger CleanMyMac Meny och tar 101 % av processorn. Då är alltså inte själva programmet igång. Jag har bara klickat på symbolen i menyraden.
Sist men inte minst undrar jag om jag får med mig detta strul om jag bara flyttar över denna användare till min nya M1 Pro som kommer imorgon? Behöver jag göra något?




Prova med att ta bort CleanMyMac helt och hållet från din dator.

2 gillningar

Klart. Var lite rädd att det skulle vara rådet. Tycker det är ett bra litet program, men nu testar vi och ser vad som händer.

Ett gott råd. Moderna OS sköter sådant här i bakgrunden, men bara vid behov. Då finns det en nisch för sådana här program, så att man kan styra och ställa, känna mer kontroll. Men det kräver resurser.
Jag har en granne med en Samsung som gillar att köra ett inbyggt optimera (fast det började nog med att Samsung tjatade på henne med aviseringar om det). Jag säger att hon ska låta bli, för det stjäl bara tid och resurser.
Om man vill kolla just fläktfart och temperaturer finns Macs Fan Control, gratis om man bara vill kolla. Det drar bara runt någon enda procent av CPU.

Håller med dig i sak men faktiskt inte när det gäller clean my mac. Är ett fantastiskt program som faktiskt gör mycket som macOS inte gör i bakgrunden. Ett exempel är att avinstallera program, där lämnas ofta massa skitfiler kvar men inte med clean my mac :ok_hand:

Har för övrigt under alla år med clean my mac aldrig sett att den har dragit massa i aktivitetshanteraren utan upplever det som extremt resurssnålt.

För att avinstallera program använder jag AppCleaner, så är den delen hyfsat löst!
Men för att få bort allt bör man gå till Användarbiblioteket > Application Support och där leta rätt på aktuell mapp. Trist att biblioteket är dolt per default.
Rent principiellt är det dock inte Mac OS fel att det skapas skräpmappar. En gång i tiden följde det med avinstallerare. Program eller skript. Men med App Store får man nog säga att det är Apples fel att det lämnas kvar skräpmappar. Apple gasar och bromsar när det gäller macen som dator, tyvärr.
101 procent av CPU är definitivt inte resurssnålt, apropå det. Men jag vet att det programmet är populärt. Var och en får använda det efter eget skön, givetvis. Jag behöver det inte.

iStates kan du få samma info från som CleanMyMac.

Sen kan jag rekommendera batteri for Mac om du har massa tillbehör :slight_smile: fungerar klocrent och varnar när batteriet börjar bli lågt på allla möjliga saker

Skräp och skräp inget som dras möjligt att lite konfig filer tar upp plats men inga program kan ju köras då executerbara filerna är raderade

Var kan man kolla antal varv på processorn? - och vad är normalt antal varv? Min MBP är från 2012 fungerar fortfarande fast den brummar och blir varm ibland. Det måste vara samma problem som din. Har inte bytt någonting på den förutom hårddisken.

Processorn snurrar inte. Den sitter fastmonterad.

Jag menar fläktarna.

Man använder tredjeparts program typ iStat, Stats