Varför ”en Hemhubb svarar ej”?

Så här ser det ofta ut hos mig. Varför? Vad ska jag leta efter?

Det är så det ser ut när internetaccessen går ner, när hemhubben inte längre kan nå internet.

Hmm, jag har ett väldigt stabilt WiFi. Och min Apple TV är kopplad med kabel. Kan det verkligen vara det?

Ja, enligt mig. Jag har stött på det massvis av gånger och varje gång har det rört sig om tappad internetaccess.

Stabilt Wi-Fi och Ethernet har ju sedan egentligen inte med internetaccessen att göra utan det där är endast lokalt. Antingen sitter det mellan din routers utsida och din ISP eller helt hos din ISP.

Jag har samma upplevelse. Om internet ”går ner” alltså det har ingenting med ditt lokala nätverk att göra utan med att ditt lokala nätverk inte längre når ut på internet.
Vissa dagar är det katastrofsvajigt i Lund och jag kan få notiser stup i kvarten och ibland dröjer det flera månader innan något händer.
Tidigare när jag körde cisco meraki så hade jag en 4G Dongle i routern som failover när internet gick ner.
Men sedan jag bytte till Unifi så har jag inte investerat in deras separata 4G/5G enhet. Det är inte värt priset för mig just nu.

Jag har aldrig fått det där meddelandet och det handlar inte om att vårt internet är felfritt! Kör kablad Apple TV som hubb. Intressant att ni ser det ofta :face_with_raised_eyebrow:

Har inte heller sett det. Vi har stabilt internet hemma men på lantstället är det strömavbrott relativt ofta.

Som sagt, om man kör ATV kablad eller via Wi-Fi har ingen betydelse då problemet inte ligger där. Det orsakad av ett avbrott i internetaccessen, alltså mellan din router och internet.

Borde väl ha betydelse om du kör med Wi-Fi och ditt Wi-Fi går ner men inte internet?!

1 gillning

Jag råkar också ut för detta ibland trots att internet-förbindelsen fungerar. Det jag misstänker i mitt fall är att en av mina Apple TVs ligger mellan två meshpunkter och ibland blir förvirrad vilken meshpunkt den ska ansluta till. Då får jag detta meddelande men det löser sig själv efter någon minut.

Så kan det säkert vara men inte i mitt fall och säkerligen inte i en del andras. Jag har inget mest-nätverk så det kan inte ske för mig :slight_smile:

Vid de tillfällena det har skett här har också internetförbindelsen legat nere. När den sparkade igång igen så har hemhubben också svarat igen.

Är det någon som skriver eller läser i tråden som har ett Unifi-nätverk? Borde man kunna se dessa mikro-avbrott? Jag ser inget som tyder på det, samtidigt är jag ju inte forumets mest tekniske deltagare…:sunglasses:.

Jag har unifi-nätverk och en trådlös Apple-TV på gården. Upplevt ett par-tre gånger att jag har fått att den kopplar ner men då har det varit nätförbindelsen som har glitchat. Den är riktigt snabb på att rapportera att den har tappat kontakten med den.

Ser du något i Unifi-controlern?

Nope, men har inte letat nämnvärt heller.

Så här kan det se ut hos mig.

Kör också Unifi och detta händer också för mig någon enstaka gång. Kör inget trådat.

Tänkte att det låter rimligt att det är internetaccessen som spökar, men samtidigt som jag ibland har fått detta felmeddelande så har inte alla mina hubbar gått ner och jag har fortfarande kommit åt vissa saker på nätverket. Så det verkar ju lite konstigt.
Har Deco x60 som nätverk hemma. Vissa hubbar trådande andra trådlöst.

Jag har min trådad så får ju ingen varning vid roaming. Ska gräva i inställningarna för varning och se om det finns något som passar detta.

Halloj!

Jag har haft samma typ av problem någon månad. Idag listade jag ut vad det var! Jag hade lagt till en ny kamera (Netatmo home). Så fort jag knöt in den i homekit började problemen. Den fungerar kanon med sin egna app men som sagt, knutet till homekit krånglar den.

Resterande produkter jag har (ca 90) är alla IKEA TRÅDFRI.

Ps. I jakten på problemet upptäckte jag att responstiden för att tända/släcka ikeas lampor med homekit gick ner dramatiskt när bryggan, fiber och Apple TV ligger på samma router (trådat). Dag och natt!

I hemmet har jag tre AirPort Extreme och en express som ligger bryggade trådlöst med både 5gHz och 2,5 aktiverat.

Jag har fiber 100/100.

1 gillning