Varför blir iPhonebilderna HEIC?

Fick lite bilder av polaren och de var i HEIC, mina iPhone bilder blir jpg. Är det någon inställning man kan göra? HEIC verkar lite omständligare att handskas med.

Min står på högeffektiv och det blir jpg filer.

Du har inte denna (sista) förbockat?

Automatisk är vald

Då tror jag det är därför du får jpg, trots den tidigare inställningen.

Jag har inget minne av att jag ändrat något men det kan ju vara gjort för länge sedan. jag har alltid fått de som jpg i datorn vad jag kan minnas.

HEIC är ett jädra format med hur många varianter som helst, Sony, Canon, Nikon mfl har egna HEIC och iaf dom jag får med Sonyn klarar inte Photoshop fast det var över ett år sen Sony införde HEIC...

1 gillning

Kan ju vara någon funktion som tillkommit genom åren. Hur överför du till PC ?

Har ett svagt minne av att jag någon gång 2018 hade problemet med bilder tagna i iPhone som skulle redigeras i PC.

Nikon & PC har alltid funkat bra för mig, jag kör då jpg i kamerorna.

1 gillning

Är bara att installera:

2 gillningar

Jag kör nästan uteslutande med RAW, men plats tar det.

2 gillningar

Kör över med Apple's laddkabel. Polaren hade laddat upp sina bilder på sin NAS och laddade dessa till mig därifrån till en minnessticka. Jag har bett honom ladda in de på PC'n direkt och se om det kanske är nasen som väljer Apple formatet.

Nix, vill inte ha en massa onödiga program att meka med. Det blir så tungrott att sitta och konvertera.

Jag kör mest för nätet och inte för utskrift. Gillar inte Lightroom så jpg & Photoshop lirar bra för mig.

1 gillning

Det är inget program. Det är ett tillägg till Windows från Microsoft.

Det hade ju bra recensioner. :joy::joy:

Förväntar mig inget bättre av något från Microsoft.

2 gillningar

Då killgissar jag att han skall ha automatisk förbockat innan han överför från iPhone igen.

Jag skriver inte heller ut, men stora bilder för nätet.... :slight_smile:

1 gillning