Varför Aqara?

Det snackas mycket om Aqara-hubbar. Varför ska man ha en sån? Vad finns det för fördelar och nackdelar, om man som jag har en Apple TV?

/smarta-hem-nooben

Man får in alla Aqara-tillbehör i HomeKit om man har en sådan hubb, preis som man får in alla Hue-tillbehör i HomeKit om man har en Philips Hue-hubb.

1 gillning

Inte alla Aqara-tillbehören väl? Bara sensorerna som kräver just hubben.

Då får man väl, som @Zop säger, in alla Aqara-tillbehören om man har en sådan hubb? Man hade ju inte fått in alla Aqara-tillbehören utan deras hubb.

Inser nu att det inte finns några andra Aqara-produkter än just sensorer och hubbar :sweat_smile:

Blandade delvis ihop med Mi Home.

En Apple TV klarar inte att prata direkt med Aqara-sensorer utan för det så krävs det en Aqara-hubb.

Tack för alla svar.

Vad har man Aqara-sensorer till, och anses de vara bäst på marknaden?

Nu ska jag kolla videon. :slight_smile:

1 gillning

De är framför allt billiga jämfört med många andra liknande lösningar.

Ja, inte bäst men minst pengar i inköp.

Om det också innebär att de är billigast, det låter jag vara osagt.

Naturlish.

Vilka ska man ha isället enligt dig?

Severyds videosar verkar ju inte ge intrycket av att Aqara är dåligt.

Tänk på att jag är “Smarta Hem”-noob, och precis i uppstarten av att integrera mitt hem med massa sensorer och grejer. Då är det ju skönt att välja rätt. :slight_smile:

1 gillning

Aqara hade jag valt alltså, jag har kört med det i flera år. Aldrig haft problem någonstans. Kopplar aldrig ner sig eller något. Bara rullar på!

1 gillning

Min och bekantas erfarenheter säger definitivt inte Aqara. De kopplar ofta ner sig, till synes helt utan anledning.

Vilka man ska ha? Tja, det finns säkerligen en uppsjö att välja på men jag tenderar att köra på det som jag upplever är mest stabilt och det är enligt mig ingen tvekan om att det är Hue:s prylar.

Skönt med två HELT olika erfarenheter… :joy:

Har samma erfarenhet som dig. Har 7-8 enheter som funkar utan problem efter drygt ett år av användning.

1 gillning

Nej, det är inte EN erfarenhet från min sida utan flera bekantas erfarenheter. Dock inte fler än deras :slight_smile:

Tumregeln som i alla högsta grad lever här är att man får vad man betalar för.

1 gillning

Samma för mig. Har 17 olika produkter från Aqara, Xiaomi och Yeelight. Allt rullar på riktigt bra och stabilt dock via Home Assistant.

1 gillning

Inte haft problem med Aqara här heller. Köp!

2 gillningar

Aqara kan prata IR, dvs styra TV/AC/etc.

Instämmer med de flesta här, Aqara är billiga prylar som oftast fungerar… och när de strular (likt all annan “smart” elektronik) så är det reset på prylarna som gäller för att få in de i systemet igen.