Börjar bli vanligt nu med betalning för att få lyssna, oftast via Patreon.
Runt 50:- / månad verkar vara den normala kostnaden.
50 kronor är väl inte så mycket om man bara lyssnar på en podd. Men jag som lyssnar på många poddar så är det drygt 5 i veckan som vill ha pengar. Uppåt 300 kronor tycker jag är dyrt.
Hade pengen vart lite (enligt mig) rimligare så hade jag (och kanske många andra) gärna betalat.
Apples idé om en premiumtjänst för poddar tycker jag är helt värdelös och går emot allt som poddar en gång var, men kanske ändå mindre dålig än så som det är nu.
Teknikveckan är med i det jag kritiserar men ni inte tar illa upp. Kritiken är inte personlig, mer bara som jag tänker om hur poddar är just nu.
Hos både och Macradion så har man ju alternativet att betala, men du måste inte.
I Macradions fall får du “bara” podden tidigare och hos TV får du tillgång till andra delar av podden, vilket jag personligen tycker är fair. Att ta betalt för att få lyssna på podden alls är däremot lite fel taktik.
Betalar 79 för PodMe och sen stödjer jag tre poddar via bla Patreon för mellan 29-59kr månaden, vilket jag tycker är helt ok eftersom jag har lurar i öronen mellan 07:00 till 16:00 fem dagar i veckan
Jag betalar för Accidental Tech Podcast (reklamfritt), Dithering (betalvägg), Macradion (reklamfritt), Six Colors (betalvägg) och Teknikveckan+ (reklamfritt och bonusmaterial).
Var en tanke som jag har, kanske bara jag som tycker så.
Lyssnar på 30-35 olika poddar varje vecka, stöder ingen för skulle bli jättegäng dollar varje månad.
Jag lyssnar bara på en podd som är bakom betalvägg. Dithering med John Gruber & Ben Thompson. Sedan stödjer jag Upgrade, Connected och Teknikveckan där jag får mer material och reklamfritt. Dom tre sistnämnda är frivilligt men det gör att skaparna kan fortsätta att producera podd och annat. Sedan stödjer jag Six Colors som helhet där en podd är bonusmaterial.
Har typ 40-50 poddar i mitt flöde som jag lyssnar på, få som kör denna modell.
Är lite utdelad om betallvägg beroende hur den ser ut.
Om podden går att lyssnar på utan att betala men betalar man får man den reklamfri och kanske lite bonus är det helt okej. Vissa poddar (även andra kreatörer) vill man ju stödja för att man gillar det dom gör.
Och så länge podden går att lyssna på i alla poddspelare genom RSS…
Det är väl detta som många kanske tycker. “Några personer som på måfå spelar in något över en öl och lägger ut”
Det är klart att många gör det som hobby med inga förberedelser.
Men i dagens podd-landskap finns det ju väldigt många som gör välproducerade och genomtänkta poddar som kräver research. Det kostar ju naturligtvis och det mesta finansieras genom reklam men ibland krävs det mer än så.