Värde begagnad MBP 14" M1 Pro

Hej.
Vad är rimligt värde på en begagnad Macbook Pro 14" 2021 med 16gb ram, 1TB hårddisk?
Modell MKGQ3KS/A

Ska kolla med min arbetsgivare om jag får köpa loss den och vill veta vad rimligt pris är.

När våra användare vill köpa ut utrustning så kör vi dem alltid på sidor som MrResell och ser vad de tar, sen drar vi av lite mer beroende på skick, ålder etc. Men sådana sidor är en bra måttstock tycker jag.

1 gillning

Såg att slutpriser på Tradera ligger mellan 14-17000

Cirka 14 000 sa MrResell så det låter ju ändå vettigt. Du kan ju kanske försöka dra av någon/några tusingar till.

1 gillning

Tog du köp istället för sälj hos dem? Eller hade du fler kärnor?

Tog köp :stuck_out_tongue:
Raderade precis inlägget.
Men 14k är helt ok ju

Jamen absolut, är det en snäll arbetsgivare så kan han säkert gå ned lite till beroende på om den avskriven eller inte.

1 gillning

Be dom dra det på brutolöneavdrag så blir det riktigt bra för dig

2 gillningar

Jag fick som svar att jag får köpa min gamla macbook air från 2019 för 1500.
En i5a med 16 gb ram.
MBP 14" fick jag inte köpa.

Är den värd de pengarna?
Kan vara värt då min fars macbook air från 2013 börjar sjunga på sista versen.

Din far skulle uppskatta den betydligt bättre skärmen på MBA 2019, och kan uppdatera från macOS 11 Big Sur (sista som MBA 2013 klarar) till nuvarande macOS 14, om det nu har betydelse för honom. Samtidigt blir det troligen ändå aktuellt för honom att byta till Apple Silicon snart, är 1500 kr värt att kunna skjuta på det något/några år? (om han inte dual-bootar Windows, då är en 2019 MBA perfekt)

Eftersom det gäller din far kan ju supportaspekten vara en faktor. Den förste jag övertalade att uppdatera till Apple Silicon efter mig själv var min mor. Fjärrsupporten går så mycket smidigare.

Så mitt förslag: köp loss din gamla MBA 2019 för 1500. Det är bra värde, men sälj den kvickt som attan - du bör kunna få ca 3000 på en Tradera-auktion. Använd den förtjänsten till en begagnad M1:a till din far. :laughing:

1 gillning

Ok, så 1500 är bra pris för den? Får dessutom ta den som bruttolöneavdrag

Med 16 GB ram absolut. En användbar maskin nu, men inget för framtiden. Jag såg bara att en 2019 MBA 8GB hade avslutats nyligen på Tradera för ca 3800.

1 gillning

Farsgubben använder bara datorn till surf och skriva dokument i styrelsearbetet. Idag har han en macbook air från 2013 så denna från 2019 är ett ordentligt steg uppåt + att den lär vara framtidssäker för nästa MacOS.

PS. såg nu att den klassas som 2018, modell A1932 (köpte den i februari 2019)

macOS Sonoma är kompatibelt med MacBook Pro 2018 och senare så stor risk nästa version inte är kompatibelt med 2018 års modeller.

1 gillning