Våra hem är för varma på sommaren

Från sajten:
image

En studie gjord av tado° som främst jobbar med inomhusklimat för det smarta hemmet visar att temperaturen i europeiska hushåll är för höga under sommarmånaderna.

150 000 hem har följts i studien under juni till augusti 2019 och visar en medeltemperatur på 24.1°C medans den ideala temperaturen bör ligga på 18° till 22°.

För höga temperaturer kan leda till hälsoproblem främst för dem som lider av hjärt-kärlsjukdomar. Vilket gör äldre extra utsatta. Men även uttorkning och värmeslag som kan drabba vem som helst. Så att investera i ett smart klimatsystem är nog ingen dum idé. Segmentet med smartahemlösningar för bättre hemmaklimat växer ständigt och gör att du kan spara både på din hälsa och ekonomi.

Medeltemperatur i Cº inomhus i olika Europeiska länder (jun-augusti 2019)

Sverige 23.7
Danmark 24.1
Norge 23.6
Finland 23.5
Tyskland 24.1
Storbritannien* 22.3 (näst kallast i Europa)
Österrike 25.2
Belgien 24.2
Bulgarien 25.7
Kroatien 26.1
Tjeckien 25.0
Estland 24.0
Frankrike 24.8
Grekland* 27.8 (varmast i Europa)
Ungern 25.8
Irland* 21.5 (kallast i Europa)
Italien* 27.0 (näst varmast i Europa)
Lettland 24.0
Litauen 25.0
Nederländerna 24.1
Polen 25.0
Portugal 24.5
Rumänien 25.9
Slovakien 25.8
Slovenien 25.1
Schweiz 24.0
Europa 24.1

Källa: tado° pressmeddelande

Annons: Köp Tado hos Webhallen.

Intressant men Tado har ju såklart en baktanke med denna undersökning. :sunglasses:

Hehe, jo precis min tanke med. Men tror också det ligger mycket sanning i det!.. :slight_smile:

Vi har 30 grader dygnet runt i vår lägenhet under en normal sommar.

Jag är lite tveksam till att hälsoproblemet är så stort som dom vill att det skall framstå.
Många som lever i dessa förhållande året om.

Jo, men det är nog värst för de kalla delarna av europa som vi som inte är vana riktigt. Gamla dog ju som flugor för två år sedan när det var rekordvärme.

Det är iofs oftast så undersökningar gör. Tado skickar ut en sådan här för de flesta årstider men idag är det lite väl mycket nyhetstorka, vi får hoppas de skruvar ner nyhetstermostaten i morgon :grin:

3 gillningar

Intressant. Vi har ACn satt på 27c hos oss och alla gillar det i familjen

1 gillning

Men kommer man från 50 grader så är ju 27 svalt. :joy::joy:

3 gillningar

Allt är väl relativt, vi här har ju inte 40-45c ute heller :slight_smile:

2 gillningar

precis…och jag är ju den personen som konstant fryser så går ofta i hoodie

1 gillning

Som mig då. När det är sommar och bilen stått i solen så det typ är 35 grader. Då myser jag lite i bilen. :joy:

1 gillning

mmm…nice

Tvärtemot mig då, började svettas lite bara av att läsa din kommentar! :joy:

3 gillningar

Dito, börjar gå i shorts vid +5 och får värmeslag vid +25. :grin:

2 gillningar

hahahaa… va sjukt

1 gillning

Jag har en granne som typ går i short jämnt. Det är ju riktigt jävla sjukt tycker jag. :joy:

Bor du i uppsala?..de har ju fan gen grej för shorts där.

Shorts o T-shirt kille e jag de , kan inte fatta att ja bor kvar i Sverige …

1 gillning

Jag funderar ofta på hur folk levde förr i tiden när det inte fanns el. Hur kom dom ens på tanken att flytta norr ut!:crazy_face::gun: