Var är jag?

Kände ingen tavlan på sundbyholms slott

2 gillningar

Winner

2 gillningar

På min hemort finns världens enda fungerande solkanon. Idag fick jag testa att dra av en salva. Guldstjärna till er som inte behöver googla för att veta var det är.

3 gillningar

Måste googla nu..:sweat_smile:

Ett tips, det fanns en världskänd industrikoncern förr i tiden vid namn Facit AB.

2 gillningar

Jag vet ju svaret nu. Men fuskade för jag var tvungen att kolla vad en solkanon är för något.

1 gillning

Jag vet vad en solkanon är historia nörd som man är... Men ingen aning om var det finns en fungerande sådan.

Med tanke på tornets konstruktion (vad man kan se) så inte tornet byggt i försvars synpunkt utan endast för salutära skjutningar.

Så det är inte vid kusten utan säkert vid en herrgård.

1 gillning

Åååh jag missade din med Facit AB.... Ååhh var fan låg de nu då. Jag skulle vilja säga Linköping....runt där?

Det är en bra gissat men cirka 3,5mil därifrån.

Jag använde Google Maps och då kom jag på det. Så jag måste diska mig själv :+1:

1 gillning

Adelsnäs herrgård i Åtvidaberg. En sådan solkanon skulle man haft för att signalera lunchdags till barnen :sunglasses:

2 gillningar

Kan rekommendera att gå på tekniska museet där det finns lite facit grejer :slight_smile:

Kan jag också rekommendera. Åssa museet är namnet.

1 gillning

Ok... De hade facit grejer på tekniska i sthlm före pandemin. Men kanske bara var på lån från åssa?
Lär absolut gå på åssa när man har vägarna förbi :+1:

Du har nog rätt finns nog facitprylar på tekniska. Jag tänkte bara lokalt på museet här i Åtvidaberg. Det fanns ju även ett facithus i Sthlm. belägen i korsningen Hamngatan–Kungsträdgårds- gatan.

1 gillning

Eftersom många bilder i den här tråden har varit detaljer som bara de som bor i Stockholm kan ha koll på så är det den första bilden/platsen jag först kommer att tänka på. En snäv kurva i en stigning som är skyltade i 100 km/h. Vad tänkte vägverket på där?

Men det är kanske lite överkurs, men en guldstjärna till den som sätter den. Så den egentliga bilden är den andra i svartvitt. Var är jag?

1 gillning

Första bilden, är inte det någonstans mellan Gällivare och Porjus?

En bit längre västerut mellan Porjus och Jokkmokk så finns det en del rejäla kurvor, och lustigt dragna vägar men den här kurvan är snävare än så och är österut från Gällivare sett.

1 gillning

Innan E45 går ihop med E10?

Ute på vift, var är jag?