Välja storlek på tv

Denna sida hos Panasonic tycker jag beskriver bra hur man ska tänka när man väljer storlek på TV
https://www.panasonic.com/se/consumer/tv-lara/tv/tv-storlekar-tips-for-att-valja-ratt-tv-skarm.html

1 gillning

En sak jag hängde upp mig på var:

“När du sitter i soffan ska TV-skärmens undre kant hamna i ögonhöjd.”

Detta anser jag inte vara korrekt. Ergonomiskt korrekt, i detta fallet för ögonens muskulaturs skull, är att hänga/ställa den så att ögonen ligger på överkanten (åtminstone övre delen) när man tittar rakt fram. Detta för att ögonen i minsta möjliga mån ska behöva riktas uppåt under längre stunder, vilket inte är vilsamt.

1 gillning

Alltid undrat varför folk sätter TV:n så högt. Min TV sitter så att ögonen hamnar mitt på den övre halvan ungefär, känns vilsamt och har också läst att skärmar (då datorskärmar) ska placeras så man tittar lite lätt nedåt. Extremfallen är ju amerikanerna som sätter den ovanför den öppna spisen :smiley:

3 gillningar

Det skumma med det påståendet är att det är ingen av deras exempelbilder visar rätt höjd på tv:en, om inte de ska se på tv är en tvärhand höga.

1 gillning

Kan det vara en översättningsmiss? I övrigt en bra redogörelse tycker jag

Exakt så är det, precis samma förfarande som man ska ha med datorskärmar, för att muskulaturen inte ska bli ansträngd. Något alla bör ta i beaktning.

@ante Håller med :slight_smile:

@bjorsi Om det är en översättningsmiss eller ej vet jag inte.

Nu har jag en lastgammal Plasma men nästan alla de man är hos som har nya TV kör med någon form av släpig bild, ser ju fördjävligt ut. Är det en kalibrerings fråga?

Säkert ”bildförbättrings”-funktioner som är påslagna som i själva verket ger släpig bild vid exempelvis sport