Val av smartahem hub till nytt hus

Hej

Jag blir snurrig av alla dessa hubbar som finns, Smartthings, Homey, Nest, Echo etc.

Idag har jag mest trådfri saker med deras brygga, en Aqara Hub med lite sensorer, Nedis brandvarnare och Deltaco utebelysning. Sedan kör jag Reolink via POE.

Styr Aqara och TRÅDFRI i homekit där hubben är en Apple TV.

Har även inhandlat en Nest Hub nu på rean men den är ej installerad än, denna vill jag mest ha för att snabbt kunna kika i min Reolink kameror.

Som jag har förstått det så kan jag köpa en av ovanstående hubbar och koppla det mest till den beroende på om protokollet stöds samt tillverkaren?
Får man uppdateringar till sina prylar om man kopplar det på detta sättet eller går det endast om man har tillverkarens hub?

Jag känner även till home assistent men till den krävs väl också egna hubbar alt USB stickor?

Vad kör ni själva idag och hur tycker ni att det fungerar?

Jag skulle avvakta lite tills Matter och Thread har mognat på marknaden och se vad som finns då. Annars tror jag Homey är det som fungerar bäst.

Nest hub och Amazon Echo är ju i dagsläget mer styrenheter än saker du ansluter direkt till – även om det kan bli ändring på det framöver med Thread.

Hej Axan
Hur kul tycker du det är att programmera? Gillar du det så är Home Assistant allt du någonsin drömt om, där kan du lösa allt men det kräver en del pillande. Home är också bra och lite mer färdigt och ställer lägre krav på programmeringskunskaper.

Försök att köpa prylar som använder öppna standarder så kommer du kunna hoppa mellan olika lösningar och hubbar om du vill.

1 gillning

Tack Peter, får avvakta lite då.

Programmera är inget jag kan så HA får jag hoppa över.

Som Esse säger så hade jag nog avvaktat lite tills hösten och se vad om händer med Thread och Matter innan du lägen en slant på en hub. Mest kompletta hubben är nog annars Homey men den kostar ju några tusenlappar.

Och precis som rmTravolta skriver så är Home Assistant next lever, lite omständigare att komma igång med men inte mycket längre. Dom har gjort enorma stora framsteg att förenkla och sänka tröskeln för nya användare. Men Home Assistant kan du koppla ihop det mesta, tex alla dom hubbar du redan har till att fungera ihop. Tex när aqara sensor reagerar, tänd IKEA lampan och börja spela in med reolink kameran. Home Assistant kan du köra från många olika system, vanligast är nog en Raspberry Pi.

1 gillning

Stort tack för informationen.

Men det bästa framåt hösten är att köpa en hubb som har matter och inte tex nya Ikea hubben?

Jag skulle säga att när du börjar programmera i Home Assistant har du en väldigt avancerad uppsättning. Jag anser att det mesta handlar om att konfigurera systemet. Man kan göra mycket direkt i GUIt nu för tiden och det blir bara enklare och enklare.

Jag har gett upp på Home Assistant flera gånger, på tok för svårt för en lagom korkad som mig.

Smarthings-hubben var mer min nivå. Heter väl Aeotec nu. Där får jag in det mest utan större problem det jag använder är Hue, Trådfri, Aqara, Meross, Nedis, Wiz Shelly, Innr, Osram, Sonoff TP-link Tapo och Kasa, Samsung-TV och tvättmaskin. (Kanske glömt något märke)

1 gillning

Jag hade kört på prylar från tillverkare som uttalat kommer stödja Matter, tex Eve och Nanoleaf. Ikea kommer också göra det, dock med en brygga.
Jag köper numera endast smarta prylar från en sådan tillverkare och ser till så att de har stöd för Thread.

Får du in Nedis Wi-Fi prylar i den också?

Vet inte om just wifi men har en zigbee rörelsesensor från Nedis som funkar.

För egen del så körde jag det en del på test men det berättade bara för mig att det var alldeles för ostabilt. Vissa saker funkade ena dagen, andra inte. Vissa enheter skulle stödjas, gick ändå inte att kommunicera med, kryptiska felmeddelanden från ingenstans etc etc.

Kort och gott så känns det som att man ska ha enorma mängder tid, oerhört tålamod samt gilla när saker strular för att köra HA :wink:

Jag hade en Smartthings-hub ett tag. Den funkade bra och det gick att göra en hel del avancerade grejer om en ville. Valet föll dock på att byta till Home Assistant för att hålla kommunikationen lokal. Smartthings måste (åtminstone då, över två år sen) ha en internetuppkoppling för att funka då allt går genom molnet. Skittråkigt vid de tillfällen internet låg nere pga nåt servicejobb eller struligt operatörsbyte(jag tittar på dig Telia). Så det kan ju vara en sak att ha i beaktande, vet inte hur de andra systemen du nämner funkar, moln vs lokal.

2 gillningar

Homey är så enkelt och du får in det mesta, sedan kan du välja att få in dom från homey till HomeKit eller Google.

1 gillning