Val av hårddisk år 2022

Efter att jag fått igång min Synology NAS igen så behöver jag byta ut ett gäng söndriga hårddiskar.
Jag har kört med fem stycken 3TB i RAID5.
Jag tänkte investera en mindre summa i att byta ut två hårddiskar nu och tre senare.
Jag funderar på 8-12TB diskar. Men att googla “bästa NAS hårdisken” skickar mig enbart till en massa amerikanska sidor som länkar hejvilt till produkter som inte längre finns.
Hittills har jag fått fram att det är Seagate IRONWOLF eller Seagate IRONWOLF Pro som gäller. Vad säger bubblan. Någon som redan satt sig in i det här träsket eller gjort inköp som gett er Do’s & Dont’s?

Jag köpte ett par Toshiba N300 NAS Hårddisk - 8 TB för någon månad sedan och plockade in in en Synology diskstation ds216j. Jag tycker de funkar bra och var prisvärda. Enda nackdelen är att de är lite högljudda.

1 gillning

Backblaze sammanställer data baserat på sitt användande av diskar.
https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html

2 gillningar

Toshiba alltså, ja jag har ju möjligheten att ha NASen inkopplad med ethernetkabel och då ha den i garderoben. Då gör det ju ingenting om den låter lite extra. Såg att tolv terabyte kosta 2000 kr, det är ju ganska prisvärt

Den är inte överdrivet högljudd, märkte bara att mina WD Red diskar jag hade tidigare var tystare. Nämnde det mest för att det är ju en dealbreaker för vissa men har du den i ett annat rum eller en bra bit ifrån dig hör du den inte.

Har 6st Toshiba N300 8TB i en Synology DS1821+, rullar på fint.

1 gillning

Ok, tack, beställde två Toshiba N300 10TB efter era rekommendationer nu

1 gillning

Då hoppas vi inte det kastas bajskorvar på oss när du fått dem. :joy::joy: