Val av diskmaskin

Ah, jag hittade något om 700 när jag googlade, har aldrig haft Faktum, så tänkte att det kanske rymdes i toleranserna på maskinen eller inte skulle synas.

Men jag tror det går, det är väl höjden som skulle kunna ställa till det då, men funktionen lär ju inte drabbas av att luckan blir lite kort, kanske att man ser lite av diskmaskinsluckan på långt avstånd eller låg höjd. Vi har ju kört vår maskin utan fronter sedan jul :wink:
Men om det nu är tillfälligt och ett metodkök är planerat så kanske det kan gå att leva med?

Jag skulle kunna mäta ut vad min lucka är i verkligheten om du vill :slight_smile:

1 gillning

Metod är inte planerat. Nytt kök är planerat inom 5 år. Men vi har inte bestämt oss om vi behåller stommar och bara byter luckor och bänkskiva. (Faktumstommarna från 2008 är i nyskick!)

Men ett mått på din lucka hade varit intressant.

Hittade denna på electrolux hemsida.
Ungefär samma pris som diskad, gratis hemleverans och 299kr för bortforsling av den gamla.
https://www.electrolux.se/kitchen/dishwashing/dishwashers/built-in-dishwasher/y69eg400l/

Med Benify kostar den 9 446,25 SEK
(På deras sida)

1 gillning

Fick svar från Ikea om Diskad i faktum:

Installation av DISKAD med FAKTUM är endast möjlig om benen är monterade med en höjd på minst 165 mm. Om köket är installerat med benen mindre än 165 mm får inte maskinen plats i utrymmet. Standarden var 160 mm för FAKTUM ben och sockel. Vanligtvis är att benen installerade något lägre i FAKTUM kök. Det skulle krävas en förhöjning av samtliga stommar i köket för att maskinen skulle få plats. Den modifieringen är något IKEA avråder och rekommenderar istället övriga sortiment som är kompatibelt.

Våra ben är 170mm

1 gillning

Bra märken enligt min erfarenhet:

  • Bosch
  • Siemens
  • Cylinda

Saker du vill ha:

  • Belysning inne i maskinen (så att det lyser när du öppnar luckan)
  • Automatisk öppning av luckan när programmet är klart (så att det torkar lättare och snabbare)
  • Liggande besticklåda längst upp (sparar plats i maskinen).

Har avverkat några maskiner under mitt liv, och 90% gör exakt samma sak. Dvs tvättar disken. De övriga 10% gör det med finess (dvs punkterna under "Saker du vill ha"). :wink:

3 gillningar

Gillas utom besticklåda upptill, ett jädrans plottrande i och ur, så har hellre en som man lyfter ur när besticken ska in i lådorna... men det är jag det.

2 gillningar

Kan hålla med om detta. Ofta är bestickstället mer ivägen än bra vilket lådan löser. Men definitivt inget avgörande.

1 gillning

Försökte mäta nu, men svårt att komma åt som jag trodde mig kunna, verkar ligga runt ~690 mm.
Jag ska leta reda på ett måttband senare då kan jag kanske mäta noggrannare :slight_smile:

Första gången med besticklåda, jag är mer för än emot i alla fall :slight_smile:

1 gillning

Jag är sugen på bestickslåda. De där korgarna är bara i vägen :sweat_smile:

Låg ljudvolym skrev jag ovan, men det här är också fantastiskt bra.

De jag har kollat på ligger mellan 42-44 db

Vi har en typ 5 år gammal Cylinda maskin som är riktigt tyst. Det man hör är när den spolar ut vatten i avloppet. Ska tydligen ligga på 44db vilket är helt acceptabelt.

2 gillningar

Vi köpte denna i vintras. Den har varit grym än så länge. Tyst, effektiv rengöring, riktigt bra torkning och bra "planlösning". Nu är det ju inte en integrerad modell, men har Siemens en motsvarande integrerad så kan den väl rimligtvis vara lika bra. Besticklådan är så mycket bättre än korglösningen som var i Electroluxen vi hade innan. Det enda om drar ner intrycket är det blå ljuset invändigt, det hade gärna fått vara vitt istället.
https://www.netonnet.se/art/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/siemens-sn45zw05cs-iq500/1018985.18022/

Ev är detta motsvarande integrerad?
https://www.netonnet.se/art/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/siemens-sx75zx05ce-iq500/1025105.17980/

1 gillning

Blir en diskad, electroluxarn har sagt sitt på byggahus :nerd_face:

Jag tänkte ju skriva att vissa förordar Ikea pga deras garantier också, kanske var det som nämndes? :slight_smile:

1 gillning

Jupp, garantin. Såg att Electrolux har 5år garanti om man beställer från deras hemsida. Electrolux i samma prisklass var mycket sämre enligt honom. Elgiganten har 5 år på vissa Bosch (de som kostar över 13-14k)

1 gillning

Köpte denna förra året. Riktigt nöjda.
Tyst. Hör den knappt. Kan justera dom olika våningarna i olika höjdled. Trevligt att få en notis på klockan när disken är klar eller när det behöver fyllas på salt eller spolglans.
Och 10 års garanti.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/lg-diskmaskin-sdu557hm/442440

2 gillningar

Självklart ska en maskin oavsett märke/modell ha Wi-Fi. (Nu måste dom bara lösa hur man plockar ur och i disken via appen.)

Fördelen med Bosch och Siemens är att dom använder samma app så man får ju lite större utbud att välja på för andra vitvaror om man vill hålla alla inom samma app.

2 gillningar

Elgiganten har storrea på diskmaskiner snart, allt från 4k till 52k?

Torsdag 10.00

1 gillning