Val av diskmaskin

Ska köpa ny diskmaskin, det är ju värre djungel än kring ny TV.
Kraven är den ska vara integrerad (dvs bakom skåplucka), fullstor (passa i 60-skåp, Ikea faktum) och maxpris 10.000.

Vad ska man ha?

Har ni Ikea-kök så krymper utbudet ytterligare? :slight_smile:

Väntar du lite så kommer snart en diskmaskin med inbyggd air fryer. :joy::joy:

Har haft Siemens och alltid varit nöjd med det. Bosch är väl i princip samma sak numera.
Det minskar kanske ner det något.

Kanske en sådan här om man gillar att ha besticken högst upp istället för i korg?

Edit: Problemet med att föreslå vitvaror är att de flesta modellerna bara finns på marknaden ett par månader, sedan kommer en ny "nästan" lika dan och ersätter. Man får helt enkelt kolla på vad som finns idag.

1 gillning

Har du måtten på ett 60-skåp?

Den i mitt tycke bästa tvättmaskin är Asko Steel Seal, dvs luckan tätar direkt mot trumhuset och man slipper den där jädra gummisaken som samlar på sig allt ludd och fukt som gör att det luktar apskunk från den efter ett par tvättar.

Strunta i mig, läste tvättmaskin...

Alltid varit nöjd med Cylinda diskmaskiner.

Ikea faktum (dvs deras gamla serie)

Hade innan Asko, men senast blev det en Miele , I mitt tycke är Miele grym jämfört med Asko, främst att den alltid diskar rent, men kan varit något måndags ex från Asko..

//Daniel

Ja, det är ett faktumkök.
Vill gärna att diskmaskinen även passar i ett kommande nytt kök.

Har aldrig haft faktum, men metod har ju 80 mm sockelhöjd, så om du vill framtidssäkra kanske du ska kolla på en xxl-maskin med variohinge från Siemens eller motsvarande från annan tillverkare.

Vi kör en från IQ500 serien som funkar med metod, gillar att den har bestickkorg och nog diskar den bättre än den gamla Electroluxen vi hade tidigare. Vi har sån där Zeolit-torkning också, men vet inte hur mycket bättre det är, det finns även en inställning som ska förbättra torkningen ytterligare, men tar istället längre tid.

1 gillning

Ok. Men passar en xxl-maskin med faktum?
Vad jag förstått är det lite lägre.
Ikeas maskiner diskad (Bosch) och proffsig (Siemens?) passar inte i faktum enligt ikea

Har ingen dagsfärsk koll men håll lite koll på db-talen, speciellt om maskinen står i ett kök med öppen planlösning. Kan ju vara skönt att slippa oväsen i rum som man vill kunna umgås i även när maskinen kör.

2 gillningar

Glöm inte titta på hur korgarna ser ut, en del är helt värdelösa.

Bosch har modeller som de säger ska passa i ett IKEA kök. Jag har köpt en, men har inte installerat än. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Simens/Bosch är väl de som verkar bäst just nu förutom Miele. Men Miele kostar ju oftast betydligt mer.

Jag skulle kolla ljudnivån. Tycker den är viktigare än vad som ofta lyfts fram.

1 gillning

Vilken har du köpt?

Jag köpte denna: https://www.bosch-home.se/produktlista/diskmaskiner/underbyggda-och-integrerade-diskmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SBH4HB800E#/Tabs=section-technical-overview/Togglebox=accessories/Togglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/

Men jävlar vad den har ökat i pris, jag betalade 4499:- i oktober.
(Håller på att bygga hus, det är därför den inte är installerat än.

1 gillning

Men du köpte inte från Bosch direkt va? Priserna på deras hemsida stämmer inte alls med pris i butik

Det var på deras sida, de körde kampanj men ordinarie pris då var 5999. Så det är dubblat nu. Galet.

Jag vet inte varför Ikea säger att sin maskin inte skulle funka med Faktum, eller ja, enligt spec så ska den ha 705 lång front som min om man köper Ikea Proffsig som tillverkas av Siemens/Bosch.
Här är en bild på den tidigare länkade Boschen, verkar vara samma bild som till min Siemens, troligen av förklarliga skäl :wink:

1 gillning

Ja, det är fronten som blir för liten. Faktums front är 693-694.
Sedan är höjden från golv till bänkskiva precis 865