Vad ska ni göra i sommar?

Hahaha, nu får du ge dig :slight_smile: Jag utgår från att du är läskunnig så läs mina inlägg igen istället för att hitta på saker jag inte sagt :slight_smile:

Tycker vi släpper det nu! Jag tycker det är trevligt att höra andras preliminära resplaner utan att tonen ska bli rutten.

10 gillningar

ååhh :heart: :dog2: vad blir det för valp?

Det blir en liten pudel om allt går vägen.

4 gillningar

mysigt❤

1 gillning

Typ så, men de skulle inte överleva, de är så beroende av turism, import/export etc. Men visst hade det varit nice om de bara körde complete shutdown och med mig på insidan!

1 gillning

Blir nog mest i sommarstugan, i alla fall tills barnen måste hem några dagar och få en dos dator.

11 gillningar

Håller i grunden med @zinned. Men jag tror alla här i alla fall skött sig och följt rådande restriktioner. Det känns roligare att kunna tänka på bättre tider när vaccinationen närmar sig. Tror ingen vettig person vill åka nånstans om det finns risker, man vill ju fan inte bli sjuk…

Kul att läsa om folks (preliminära) planer. Man längtar ju verkligen till sommaren nu.

Befarar att många populära resmål kommer att vara överfulla av hemestrande svenskar, så våra planer kommer nog i första hand vara lokala eller kretsa kring kunna att träffa familj man inte träffat som vanligt det senaste året.

Har en svag förhoppning om ett Lisebergsbesök, men det är inget jag riktigt vågar tro på än. :slight_smile:

Ser underbart ut, blir akut sugen på att köpa en sommarstuga när jag ser den där bilden. :heart_eyes:

1 gillning

Du såg väl också skorstenen på bastun till vänster på bilden, lätt att missa den. :grinning:

2 gillningar

Litar på ett soligt och varmt Sverige!
Stannar i Skåne, Sverige och hyr ut ena sommarhuset via AirBnb. Blir ofta uppbokat precis efter sportlovsveckan från hela Europa, men i år hittills endast svenska gäster.
Juni obokat, medan juli och början av augusti helt bokat.
Det är precis som om folk väntar på vaccineringen och är osäkra på juni som månad. Normalt bokas veckan före midsommar och resten av juni supersnabbt…

4 gillningar

En vecka på föräldrarnas landställe vid Trosa och en biltur via norra Vättern och västgötaslätten (tänker då främst på Skaraborg, Mariestad och Skara) ner till Göteborg har diskuterats.
Volontärarbeta på Medeltidsveckan i den form den nu kommer bli av (marknaden är osäker i dagsläget men alla olika evenemang med sittande publik kommer anordnas) kommer vi göra såsom vi annars alltid gjort och, om så är möjligt, åka till Satlviks vikingamarknad på Åland är det också tänkt. Men den sistnämnda lär nog inte vara så troligt att deb blir av då Finland har hårdare restriktioner än Sverige.

Vanligtvis åker vi som historiska återskapare av vikingatid och medeltid på diverse historiska marknader om somrarna men det lär nog inte bli så många sådana marknader i år heller gissar vi så oavsett så siktar vi på en ’vanlig’ sommar även i år.

2 gillningar

Efter en tur till byggvaruhandeln idag kan jag även säga vad jag absolut inte ska göra i sommar i alla fall; och det är att inleda något större altanbygge eller annat byggprojekt som kräver trävaror. Det var ganska dyrt redan nu efter prishöjningarna i början på april och priserna skulle tydligen öka ännu mer framöver fick jag höra, samt att det förmodligen skulle bli svårt att få tag i material över huvud taget. Vi i västvärlden bygger och fixar hemma som bara den nu under pandemin tydligen. Enligt en säljare från en fönsterleverantör vi hade på besök (som även de aviserade prishöjningar på grund sv dyrare virkespriser) så är det främst USA och IKEA som driver upp priserna globalt genom att lägga vantarna på det mesta. Kan inte avgöra hur pass väl det stämmer men oavsett; Byggprojekt i sommar könns inte som någon bra idé och ska man göra något sådant kan det nog vara bra att köpa virket redan nu.

1 gillning

10-30% höjning på byggmaterial verkar det bli.

Och skogsägare som levererar timmer till sågverken får ingen höjd ersättning.

Själv ska jag tillbringa sommaren på hemmaplan och i sommarstugan, samt någon utflykt för att plåta övergivna ställen. Där får man oftast vara för sig själv :slight_smile:

Det är dåligt att man inte har höjt det. Fördelen är att man kan ju fixa eget byggmaterial. Blir nog det för egen del i sommar. :slight_smile:

Beror ju på lite, Södra ägs ju tex av skogsägarna själva.

Ja, men samtidigt har medlemmarna inte så stort inflytande på priserna. Södra höjde i år med ca 5%. Ganska långt ifrån den höjningen mot konsumenten.

Jo men även vinsten får ju medlemmarna ta del av sedan.