Vad ska man ha för brandvarnare?

Har fastnat lite kring valet av brandvarnare nu när det är dags att byta ut några. Har testat Googles uppkopplade, men det gick sådär.. Köpte sedan in ett par från Netatmo så att man kan få notis om brandlarmet går, men idiotiskt nog visade sig det vara så att det inte är möjligt att seriekoppla dessa. Det känns väl som en enkel sak för fransmännen att lösa, men nå väl. Nu får jag iallafall notiser..

Men jag är fortfarande på jakt efter några bra och pålitliga brandvarnare som går att seriekoppla, som inte kostar en tusenlapp styck och som helst inte behöver nya batterier mitt i natten en gång varje halvår. Vore tacksam för tips!

Använder brandvarnare (Z-Wave) från POPP (https://popp.eu/), känner av varandra (meshar automatiskt) och mina andra enheter (Minut) känner av dessa larm och larmar också med notiser eller hur man nu vill ha det. Fungerar fint med integrering till Google Home/HA om man vill det.

Kör med 9V-batteri (men går att köra med sladd också), klarar 2 år på ett 9V-batteri enligt min erfarenhet.

Kostar 700-800:-/st.

2 gillningar

Tack för tipset! Det blir nog en beställning

Står i din första länk att du med netatmo också får homekit. Är de det ”systemet” du använder till ”smarta hemmet” lösningen hemma?
Jag skaffade för ett tag sedan Meross uppkopplade brandvarnare som gick in i homekit.
Men idag kan jag känna att en bättre lösning kanske hade varit att köpa ett par HomePod mini och vanliga ”dumma” brandlarm. HomePod fick för ett tag sedan funktionen att lyssna efter brandlarm och kunna larma.

Tack för bra idé! Jag såg denna rapport från Lunds tekniska högskolan som gjorts för Länsförsäkringar. Bäst i test var Julas egna varumärke Marquant som inte säljs längre. Men har jämfört manualer och prestandadeklaration och denna modell är exakt identiskt (också deras egna varumärke). Blev ett gäng sådana då de är seriekopplade. En HomePod står i närheten och ska då kunna snappa upp ljudet.

1 gillning