Vad ska jag tänka på vid köp av TV?

Nu behöver jag er hjälp att hitta en rimlig nivå på vad för TV jag ska köpa nu när det är dags att införskaffa en till.

Jag har idag en Samsung 55” 4K i 7-serien, den kommer flytta in till ett annat rum som fungerar som extra rum med barn och kompis osv vilket gör att det behövs en ny TV till vardagsrummet, och den här gången får det bli en 65” alt en 75”. Så vad behöver jag tänka på?

Användningen är egentligen ganska basis, vi är inte några stora filmfantaster och spelar inget värre än ett Nintendo Switch på TV. Vi tittar mest på Netflix, Discovery Plus, Disney+ eller stretar kanaler, allt via en Apple TV. Jag

har länge tänkte en OLED men såg nyligen om Mini LED tekniken och började fundera på om det kunde vara något.

Så vad ska man satsa på, 4K, 8K, OLED, Mini LED, LED, HDR? Vad ska jag tänkte på, vad är måste och vad är inte måste.

Budget, hade gärna hållet mig under 15.000 om möjligt

Finns det någon vettig mini-LED för den budgeten?
Jag köpte en LG oled och är jättenöjd. Det enda att anmärka på är reflexer men det är ett bekymmer på många tv-apparater. Även de som är antireflexbehandlade kan dels få reflexer men lite utsuddade och ibland regnbågsmönster i tv’n.
Det är jättesvårt att rekommendera vad som passar just ditt behov men jag vill ändå slå ett slag för LG oled C1, särskilt med en budget på 15000kr.

Det kanske det inte gör, dålig koll på Mini LED. Såg någon LG 8K för typ 13 men när jag kollade närmre är det något som inte stämde, för billigt.

1 gillning

Oled är alltid bäst - Mini LED är en kompromiss och placerar sig någonstans mellan OLED och vanlig LED när det kommer till svärta. Stryk det QD Oled är bäst men det är en heeelt annan prisklass.

Det du vill ha är OLED som stödjer Dolby Vision. Med en budget på runt 15 000 kr så är det 65 tum som gäller. 77 tum, som är nästa steg, kostar betydligt mer än så.

Då hamnar du på teves framförallt i från LG och Philips. Philips ända fördel är att de har ambilight om en gillar det samt att de har Android TV om du är Android-användare. Så fall är Philips Oled 806 den du skall satsa på då det är deras topmodell med bland annat fyrsidig ambilight.

LG har bättre bild och alla ingångar är HDMI 2.1 med fullt stöd (Nu spelar inte detta någon roll för det du använder teven till men rent tekniskt får du helt enkelt mer för pengarna och den är något mer framtidssäker). Detta gäller B1 och C1-modellerna. A1 är för budget. Läs mer i min recension av LG C1.

Med denna informationen så har jag tagit fram ett filter på Prisjakt åt dig.

6 gillningar

LG gör fina TV apparater.
Men finns många märken. Samsung har Qled skärmar.
Nokias senaste modeller har också Qled. De har en kampanj med 20% rabatt för tillfället:

Enligt HDTVtest så är LG C1 ett bättre val och det ser man också på testerna han gör. Kollar man in när han testar en C1’a så är det märkbar skillnad.

Tack för all info, uppskattas.

Visste inte att Nokia gör TV, känns lite för "okänt" på något sätt

Ja det va det verkligen, inte mycket att tveka på, får bli OLED.

Mycket pekar mot LG C1 just nu

3 gillningar

Köp LG OLED. Typ inget annat är bra.

Jag köpte samsung the frame, men mest för att de är ”snyggare”.

2 gillningar

Har varit inne på det också, men har nog kommit fram till att den är snygg men inte bildmässigt är den inte riktigt där

Sambon lade veto - men hon får veta att den har gråa fläckar när jag tycker det behöver påminnas :slight_smile:

1 gillning

Det blev en LG OLED C1 :heart_eyes:

5 gillningar

Jag kör allt TV-tittande via Apple TVn (4K gen 2). Bör jag köra den på Dolby Vision, oavsett vad jag streamar?

En låda kärlek

2 gillningar

Har själv en c1 och är väldigt nöjd. Ta en titt på https://youtu.be/beLpj1a0o5A och hans övriga videos om C1. I vissa fall kan hans inställningar göra dolby vision för mörkt, typ välja cinema home läge istället för true cinema har jag för mig.

Edit

2 gillningar

Det ställer den in själv :slight_smile:

1 gillning

Tack, kan vara till hjälp!

Ja det gjorde den såg jag nu, smidigt!