Vad lagar du för mat på sommaren?

Idéerna här börjar tryta nu när jag börjar närma mig slutet på alla maträtter jag lagar på sommaren så tänkte kolla med er vad ni brukar laga för mat på sommaren? Det behöver inte vara saker som ligger på grillen men temat är sommarmat.

Så vad är era favoriter?

Romanticatomater med burrata och parmaskinka med olivolja och vinäger är ett stående inslag som sommarlunch för mig, väldigt fräsch sommarlunch. Annars är det mycket sallader av olika slag, nånting som blir riktigt gott är en blandsallad med Texas slow cooked beef.

2 gillningar

Vi gör ganska mycket bowls och wraps med olika fyllningar. Kyckling, bönor, sötpotatis och halloumi är lite olika alternativ. Sedan sallad och grönsaker med dressing/sås.

Schysst Käk gör ju bra kebeb som man snabbt kan slänga ihop.

Fördelen är ju att alla kan göra sin grej med fyllningen med dessa rätter.

2 gillningar

Standard snabblunch är skivad mozzarella med tomat, basilika och olivolja. Kanske nått knäckebröd eller annan god brödbit till för att ”lyxa till det” :sunglasses:

Färsk fylld tortellini med en massa parmesan och diverse grönsaker på är oxå otroligt lättfixat och lätt äter en varm sommardag

Orkar man greja lite mer så är ju tunnbrödsrullar ett bra tips också ,tex fylla med kallrökt lax och nån pepparrotskräm och lite grönt. Även perfekta att ta med som picknicklunch!

Om ovan inte passar barnen så brukar vi erbjuda dem typ korv med bröd som alternativ :grinning:

Ovanstående kanske är mest lunchkäk, kanske inte nått direkt middagsalternativ… Grillar du så är det ju ganska enkelt att göra ”fiskpaket” dvs nån vitfisk med typ purjolök och potatis. Vira in allt i ett och samma aluminiumfoliepaket och lägg på grillen. Superenkelt och gott!

2 gillningar

Nu senaste har de blivit väldigt många smashburgers i tortillabröd, kända från TikTok

3 gillningar

Öl = flytande bröd. Bröd = mat! :man_shrugging:t3:

1 gillning

En varm sommardag är grekisk sallad en favorit :blush:

1 gillning

Bra tråd. Jag tycker det är mycket svårare med matlagning på sommaren där jag gärna slipper använda ugnen eller ens steka i värmen.

Sallader är det givna. Har gjort den här några gånger som är god: Sallad med kallrökt lax och sparris – Tasteline

Men tar gärna emot tips på annat än sallader som fortfarande är 'matigt' och serveras kallt.

1 gillning