Skönt att slippa utsugarna.
Ajax funkar klockrent. Jag kör fjärren med dubbelklick och appen funkar ju också att larma/larma av med. Har inomhus siren men den är rätt klen i styrkan.
Backade precis en bok på Kickstarter, Six Centuries of Type & Printing:
Tar Verisure tillbaka sina grejer?
Anledningen till att jag undrar är att en bekant fick uppgifter från Sector att hon får behålla utrustningen om hon säger upp larmet.
Undrar om man kan koppla ett Sector till safeland?
Hej,
Nej det enda de tar tillbaka är skyltarna. Dock är larmet totalt värdelöst. Eftersom de aktivt stänger av möjligheten att styra komponenterna.
Den anledningen att jag och många andra har anmält dem till ARN. Kolla gärna i Verisure/Safeland tråden för mer info. Kontentan är att när man skaffade larmet som dessutom är dyrt, så har det alltid lovats att det skafunka utan larmscentral, men då de har börjat få konkurrens så har de aktivt valt att stänga ner det. utan att sänka pris eller informera kunder.
Snart har jag en massa delar att sälja billigt. eller lotta ut.
Kolla med Safeland om det går att koppla sector prylar eller inte. De är ytterst hjälpsamma
Om de inte ändrat villkoren är larmet friköpt efter 5 år, annars antar jag att man får betala eller att de hämtar grejerna. Dock är larmet helt värdelöst som friköpt, så det spelar ingen större roll.
För mig tog de aldrig ned skyltarna, vilket de gärna hade fått göra då jag inte ville ha Verisure-reklam på fasaden. Men jag brydde mig inte så mycket då jag sålde bostaden kort därefter.
De har sagt att de ska tas ner. Men tillåt mig tvivla.....
Sen så är det bara klistermärken på våra fönster. Så ifall de kommer så lär de ha ett hästjobb. De har suttit i 16 år. Och jag kommer att kräva att det ska inte bli märken om de tar bort dem.....
Beställde ett plånboksfodral till min Google Pixel 9 Pro. Har lite extra gummiskydd för kameramodulen, den sticker som bekant ut en del.
Men Amazon skickade ut ett för stort. Till Pro XL.
Blev att returnera direkt.
2020 köpte jag två Arlo Pro 3 kameror som sitter utomhus. Sedan lite mer än ett år är det uppenbart att batterierna börjar ge upp. Sista månaden har dessutom det ena batteriet verkligen tappat sin förmåga.
Började kolla efter nya kameror och jag tycker de är ganska dyra. Kom då på att jag någonstans i bakhuvudet visste att man kan köpa extrabatterier till kamerorna. Kollade runt och hos Arlo var de restnoterade, men hittade tredjeparts för 300 kr styck. Två batterier + frakt ca 650 kr istället för 4000 för två nya kameror.. Dessutom bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
Ibland är det ju kul att uppdatera prylarna också.
Min mor brukade säga att man har inte roligare än vad man gör sig.
Har du kollat på larmtjänsten hos Safeland? Det är ju Westra Security som står för den och det bolaget är ju konkursfärdigt ser det ut som. Jag ska kolla detta med Safeland då det verkar som att mitt Securitas larm kommer att sluta fungera vid årsskiftet och jag överväger att skaffa ett Ajax hemma istället men vill vara uppkopplad till larmcentral.
Ofan. Visste jag inte.
Återkom bör du vet. Tanken var att köra Safeland larm tjänst. Men det finns även en annan larm tjänst som säljer Ajax larm som har ett annat larmbolag som kör via Lövestads. Annars ska kolla med grannen som har en lokal tjänst hörni stan som inte verkar kosta så mycket.
Jag har ställt frågan till Safeland men får väl inget svar förrän på tisdag antar jag. Det är ju troligt att de har en annan lösning, Westra verkar ligga under rekonstruktion så det kan ju lösa sig. Man vill ju ha en stabil lösning. I mitt fall kan det ju sluta med att Securitas har en lösning som passar också. Men Securitas larmet äger man ju och blir det obrukbart är det bara att kasta. Men de kanske har någon typ av inbytessystem till det nya. Men tycker de bara att man ska kasta det och köpa ett nytt av dem så blir det Ajax.
Man ska kunna koppla till Securitas med, men de verkade inte så intresserade av att svara mig som privatperson tidigare när jag hörde efter.
Jag får se vad de säger. I detta fall är det ju som privatperson. De kanske blir lite extra putt om jag säger upp mitt och vill ansluta med ett Ajax larm istället.
Jag är mer och mer inne på att säga upp sector och köpa lite mer homekitgrejer.
Har man kamera som ser när brandvarnaren tjuter eller kamera som ser tjuven kommer ju brandkåren eller polisen direkt när man ringer 112. Enda abret är om man är någonstans utan täckning.
Då får du ingen notis om inbrottet heller och är lyckligt ovetande
Har du räknat på vad batteribackup och mobiluppkoppling kostar i hårdvara?
Sliter själv med larmfrågan men misstänker att just de bitarna kostar en del🤷🏻♂️