Vad köpte ni senast?

Rolexjocke, tåtrampad sedan 1962 :joy:

60% :flushed: var?

Lite kul dök upp i veckan.

Klicka här

3 gillningar

Du som ändå är insatt i det där med klockor, vad är det för ämne i självlysande klockor som gör de självlysande?

Idag är det Luminova som gäller. Tidigare var det Tritium och ännu tidigare var det Radium. Luminova ska inte vara farligt men laddas av dagsljuset och lyser inte så länge så det är inte så bra t e x på en dykarklocka som man är i mörker under en längre tid. Tritium & Radium "lyser" hela tiden men är inte så bra för användaren. Radium är ju riktigt ohälsosamt och det sades att tänderna lös i mörkret på de som applicerade Radium och de blev inte så gamla.

Jag själv testade detta för några år sedan. :joy::joy:

Låter inte helt hälsosamt. Kanske bäst att hålla sig till OLED trots allt :sweat_smile:
Fast jag tänker att det borde ju ändå vara i såna små mängder så det borde ju inte vara någon större fara för användaren ändå? Man hade ju leksaker som barn som var självlysande, kan inte ha varit mycket bättre.

Moderna klockor är inget att oroa sig för. Tritium klockor är heller inget att vara rädd för då det inte är så skadligt att man får några men för livet. Det finns några märken kvar som använder Tritium och då i glastuber så det är inte förbjudet. De äldre Tritium klockorna är det mer eller mindre nerbrutet i då det har en halveringstid på 12 år. Radium är det som ar farligt men då snackar vi klockor från 60 talet eller tidigare. Radium är förbjudet att använda i klockor idag.

4 gillningar

Tack för förtydligandet. Du kan dina klockor :blush:

Har ju hållt på ett tag och du vet ju gammal är äldst. :joy::joy:

1 gillning

Bergans hade 50% i sin webbshop. Ytterligare 10% om man signade för nyhetsbrev

1 gillning

Biljetter till Nathaniel Rateliffe & The Nightsweats på Pustervik.
En av de bästa konserter jag varit på när dom spelade i Köpenhamn.
@RolexJocke du borde hänga med. Försöker få med @Freddeuce med…

2 gillningar
2 gillningar

När min pappgubbe dör så kommer det finnas en liten burk Radium-färg i skrotsamlingen, den ligger i en annan kraftig burk av bly. Vart gör man av en sådan?

Kolla med återvinningsstationen, de borde kunna svara på vart man lämnar in detta som privatperson.

Kontakta Strålsäkerhetsmyndigheten så får du reda på hur du ska göra.

2 gillningar

Beställde några fler uttag :moneybag:

9 gillningar

Snart full-kittad Apple-fanboy, allt är som vanligt @Marcus_Attefors fel :grin:

16 gillningar

Ja han har förstört många äktenskap. :joy::joy:

Märkpennor, Set med vinkel- flexibelbits mm från Amazon.

8 gillningar

Efter tips om nedsatt pris. Även nyckelringen är nedsatt nu på Amazon.

13 gillningar