Vad har hänt med sociala medier?

Jag använder inte twitter/x, tiktok, instagram i någon större utsträckning utan främst Facebook.

Det senaste året har jag sett allt fler inlägg och användare som antingen är hatiska och/eller bara känns som väldigt suspekta och falska.
T.ex.

1. Jag har sett många så kallade "red pill" inlägg som är så bombastiska och nedvärderande om kvinnor så att det knappast kan vara en riktig människa som har sådana åsikter. Klickar man in på profilen så är den oftast relativt nygjord och informationen i den är väldigt sparsam.

2. Massa anti-woke dravel som har exakt samma upplägg som 1).

3. Jag har en fotosida på Facebook som jag knappt laddar upp saker på, kanske 5 ggr om året. Antalet följare på den har skjutit i höjden det senaste halvåret, från några hundra till över ett tusen. Tar jag titt på många av profilerna så är det väldigt innehållslösa och de reagerar inte om jag i min tur gör en kommentar riktat till dem.

Min hypotes: Det byggs upp väldigt många falska profiler med uppsåt att polarisera samhället. Det känns som främmande makt har ett finger med i spelet.

Har ni också märkt av det här?

1 gillning

Håller inte på så mycket på dessa sidor och låter bara de bli vänner som jag känner igen eller har liknande intressen som mina. Vet inte hur många "snygga unga tjejer" som jag nekat. :joy:

Håller med dig.
Men som jag skrivit tidigare så är det också en massa halvnakna AI-damer i flödet.

Det har inte jag råkat ut för, men däremot massa trams artiklar som så uppenbart är skrivna av AI med tillhörande AI-bilder.

Tack och lov så kan man själv rätt snabbt avgöra vad som är uppenbarligen AI genererat, än så länge.

Jag känner en direkt avsmak av det hela och det är något som kan få mig att kraftigt begränsa hur mycket jag använder sociala medier.

1 gillning

På Facebook är jag förhållandevis befriad från skit, men hör många som har samma upplevelse som du. Starka krafter, Ryssland, Kina och Iran, bedriver ju påverkansoperationer som stater, dessutom har du mängder med extremister som gör samma sak.

Jag har anmält några artiklar som kommer med rent hittepå. En av dem så skrev tidningarna om personen som drabbades så det var helt tydligt felaktigt. Trots det så tyckte Facebook inte att det var något fel på artikeln. Anmälde den två gånger men samma svar. Samma med de andra anmälningarna också.

Jag har också gjort anmälningar, både på direkt hatiska kommentarer och felaktiga artiklar, helt utan resultat.

Zuckerberg är nu god för $200 miljarder så han plockar väl bort godtyckligt vad han tycker inte passar.

Är ingen tung användare av sociala medier heller så har inte noterat det riktigt lika hårt. Men visst, ibland stöter man på skumma saker men än så länge är det, som nån annan nämnde, lätt att skilja AI-skräp från människor.

När det gäller sociala medier så är fördelningen 97 procent Bubblan, 2 procent Insta och 1 procent FB :blush:

1 gillning

Missade du inte Google? :joy::joy:

Facebook tog bort ett av mina meddelanden. Det var ironi och fattar deras automatiska tjänst inte det kan jag förstå varför det blev bortplockat. Jag anmälde då att jag vill att inlägget skulle återpubliceras och fick nej. Då överklagade jag till Facebooks interna "domstol" men fick nej där också. Det gjorde mig ganska förgrymmad för att AI gör fel kan jag förstå, att första instans som säkert är en enskild medarbetare som får mängder av sådana ärende kan jag också förstå. Men att "domstolen" som består av seniora personer och om jag kommer ihåg rätt, inte bara Metafolk, kan hålla fast vid beslutet är huvudlöst.

Men det var inte på något sätt en viktig fråga för mig så att lägga ned mer energi på ärendet orkade jag inte.

Är Google ett socialt medium?
Youtube i sådana fall kanske

Finns inte Google+ kvar? Eller vad dom kallade sin Facebook-dödare

Kanske inte men det används ju ihop med social media för att t e x posta "fakta". :joy::joy:

Nja där använder jag ju Safari tror jag det heter :wink:

Försvann 2019 skulle jag tro

1 gillning

Jag har börjat hänga en del på Reddit igen, känns som en mer städad version av Flashback, även Discord.
Annars har jag noll sociala medier.

Safari är ju Apple's webbläsare men du var kanske ironisk?

1 gillning

Jajamän :blush: