Vad gör egentligen svenskarna på nätet?

Från sajten:
image

Vad du själv gör på internet har du säkert full koll på. Men vad gör egentligen alla andra på nätet och hur ser statistiken ut för oss svenskar när vi är online?

Internetstiftelsen har publicerat sin årliga rapport om vad vi gör på nätet. Det är en blandad läsning där det finns massor av statistik att ta del av kring vad den svenska befolkningen gör online, både intressant sådan som mindre intressant beroende på dina preferenser.

Visste du till exempel att:

  • 94 procent använder internet och nästan alla gör det dagligen
  • 7 av 10 använder mobilt Bank-ID dagligen
  • 85 procent har handlat online under senaste året
  • var fjärde singel har nätdejtat under året som gått
  • 3 av 10 porrsurfar, män i betydligt högre grad än kvinnor
  • 7 av 10 har en digital brevlåda

Är du sugen på att läsa mer om vad vi hittar på när vi är på nätet kan du läsa hela rapporten här (pdf).

Källa: Internetstiftelsen

Någon måste ju blandat ihop dessa båda siffror.

40 procent använder den digitala spyan till musikspelare, Spotify, varje dag.

Fint att Overcast har 1 procent av poddlyssarna födda både på 70-talet och 80-talet. Alla födda tidigare eller senare, skärp er!

Vem är Therese Lindgren?! :man_shrugging:t2:

En av dina spioner. Har du så många nu? :rofl:

Nu finns ju overcast inte till android🤷‍♂️.. Poccketcast finns ju till både Android, iOS och i webbläsaren. Dock med betalning för det senare. Är född under 80-talet😘.

1 gillning

Ja, YouTube tror i alla fall jag gillar henne! Får nästan alltid tips på det. Tror jag klickat in någon gång kanske!

Annars tittar jag mest på tech, bilar, Linux och liknande saker på YouTube. Ligger tillräckligt nära tycker Google :smiley: Dock utloggad från YouTube och utan konto, men sett att dom styr över vissa tips på det jag faktiskt ser på ibland också. Inte ofta dock!

Förklarar saken. Jag ser aldrig på YouTube.

1 gillning

Jag hade önskat att jag inte var på YouTube så mycket. Jag är alldeles för beroende av YouTube för mitt eget bästa! Går lätt flera timmar om dagen tyvärr :confused:

Det jag gör mest på nätet är nog YouTube och lite surfa runt bara. Jag har nästan slutat surfa på senare år dock. Sedan betalar man räkningar och sådant man måste på nätet också. Annars är det rätt så lite för min del! Jag är dock väldigt trött på internet då jag suttit på det 25 år eller så.