Jag tänkte vi behöver en till tråd, typ ”vad gör du”-, ”vad gör dig glad-” och ”vad gör dig sur”-trådarna🤓
Men en sak jag har funderat på många gånger men aldrig fått ventilera mig med någon annan än min fru om, är varför monterar vissa sina TV-apparater så väldigt högt för? Att de sitter högt på en sportbar har såklart förklaringen i att det når fler gäster, men hemma liksom?
Jag scrollade på TikTok och sprang på denna liksom?
Haha ja, men typ!
Vi har dock två soffor stående mot varandra och Tvn på kortsidan av dessa så blir mer att man sitter som i en schäslong om man är själv
Jag läste en gång att det beror på att när man började göra reklam för vägghängd TV i USA så satt TV:n på reklambilderna ovanför en öppen spis relativt ofta.
Jo det är sant, i US är det ju väldigt vanligt att ha tvn ovanför spismanteln eller vad det blir på svenska, har ju plöjt de flesta renoveringsprogrammen därifrån och alltid stört mig på det där
Det handlar nog mycket om att man inte reflekterar över höjden och dels att man anpassar höjden efter annat än optimal tittarupplevelse. Nämnda öppna spis är ju en klassiker.
Min svärmor vill gärna ha ljus och liknande prydnader på tv-bänken och ville därför ha tv:n orimligt högt. Men jag monterade den lägre än vad hon önskade, de blev nöjda ändå.
Vi har vår lite högre än vanligt men det är för vår sideboard är rätt hög och i lägenheten monterade jag tvn för nära sideboarden höjdmässigt.
Med det sagt är det inte ”över öppna spisen-höjd”
Jag har kört efter detta. Ställ en stora cola på soffbordet, sen ska underkant av tvn precis gå över. Men numera beror det på hur stor tvn man har. Vi har 55" i vardagsrummet, skulle vilja ha 98" men då måste jag hänga den på väggen och rätt mycket högre än tvn som står idag.
Samtidigt har vi 55" i sovrummet, men sitter på en skjutvägg framför balkongen, den sitter löjligt bra när man sitter/ligger i sängen och tittar, men på längre avstånd.
Är det värt att försöka laga detta, och om ja - vilket är bäst sätt? Eller ska jag bara köpa en ny innerdörr? Nackdelen är att vi har två dörrar bredvid denna så oavsett hur jag gör så luktar det ommålning av alla dörrar.
Det där är väl en tunn "papp"-dörr, går säkert laga men frågan är hur bra det blir.
Dessa dörrar brukar ju vara relativt billiga i jämförelse med de massiva, så kanske värt att byta alla?