Blev positivt överraskad av Palmer. De andra tyckte den var en aning för torr, men jag tyckte den var utmärkt. Såklart var Bollinger bättre, men så kostar den ju mer än dubbelt upp också. Men för att vara en billig champagne tycker jag palmer var alldeles utmärkt. Blir fler köp av den.
Du sätter huvudet på spiken. Jag brukar säga att det finns ingen mer prisvärd Champagne. Bättre finns, men då är de ofta klart dyrare. Jag tror att en orsak är att de är ovanligt billiga i Sverige. Vi drack en Blanc de Blancs igår och den kostar 590 i Sverige(vet inte om jag missat att den är så dyr eller om de höjt priset på den sedan i somras. Jag har för mig att den kostade lite under 400 nyss) men utomlands kan den kosta över 1000.
Men bortsett från Palmer tycker jag ofta inte att det är värt att gå upp på champagne istället för en riktigt bra cremant. Sen kan det absolut vara trevligt med en Bollinger vid speciella tillfällen, men absolut inte en vanlig fredag efter jobbet. Då är en Crémant fullt tillräcklig. Vill man lyxa till det lite får det bli en Palmer i fortsättningen.
Jag håller helt med. Har aldrig fastnat för dyra Champagner.
Drack för övrigt fyra olika papenöffnöff igår. Ingen slår min favvo.
Kan tänka mig det, det är ju ett riktigt fint vin det där. Borde inte ditt nyårslöfte vara att hitta en Bordeaux som du tycker är magisk?
Jo, det har du nog rätt i. Men jag känner mig väldigt obildad när det kommer till Bordeaux, enlighten me!
Jag ska tänka till. Har nästan övergivit franska och Italienska viner då jag tycker man får betala så saftigt för att få bra vin. Samma pris men från USA/Australien(och ibland Sydafrika) ger ofta bättre pang för pengarna. Men man tappar det eleganta och tegelröda och får mer en käftsmäll och blåtirefärgat vin(lilablått)..
Jag är inte riktigt hemma på USA heller. Tycker Three Finger Jack är ett utmärkt vardagsvin för en billig peng. Blev dock väldigt besviken på Black Stallion, trodde det skulle vara en riktig tungviktare, men saknade helt och hållet strävhet och ektoner som jag gillar. Kan ofta tycka amerikanarna blir aningen för söta utan någon strävhet som väger upp det. Lite samma problem med Amarone faktiskt, även om det finns guldkorn att plocka där såklart. En gammal fransk favorit för mig är Chateau Bouscassé, en riktig käftsmäll för inte jättemånga pengar.
En mycket prisvärd box
Ser jäkligt gott ut.
Japp. Goda men dyrbara droppar
Den där är fin.
Japp väldigt fin
@MrMustang & @xms67 Dags att byta till brittiskt bubbel nästa år? Med klimatförändringarna börjar Champagne-distriktet bli för varmt och fransoserna köper mark i England och Wales. När min bror fyllde 50 för 5 år sen åt vi middag på ett ställe i Gamla Stan jag glömt namnet och och vinpaketet var bara brittiska mousserande. Riktigt bra!
Dricker denna i kväll. Inte alls dum!
Det stämmer. Det är lite panik i vinvärlden även klimatförändringarna. Spanien har stora problem och i Frankrike experimenterar de med nya druvor som ska klara värmen bättre.
England har bra jordmån för Champagne säger de så de håller på att fixa och dona där. Ni kan ju fatta glädjen hos de tokiga engelsmännen om de skulle ta över Champagnetillverkningen..