Vad dricker ni just nu? (2025)

I höstas var jag och min fru bjudna på skördefest på Arilds vingård. Sveriges största. De har många vinhus från Europa på besök för att utforska hur de tillverkar vin. Solaris var spännande :blush:





4 gillningar


Körsbär av olika sorter :cherries::cherries:

2 gillningar

Blandar du? :flushed:

Näe, drack colan medan jag städade, nöjd med att ha fått tummen ur och gjort klart det så unnade jag med Chouffe Cherry. :sweat_smile:

1 gillning

Pust, skönt att höra..:sweat_smile:

En liten till maten ikväll.

2 gillningar

Ett glas rött får det bli!

1 gillning

Snart tjugondag Knut så nu får julkaffet drickas upp!

3 gillningar

Inte ett spår av alkohol här i tråden, trots att det är fredag och allt. Jag är besviken.

Jobbar och sliter för att till slut komma fram till mål..:grin:

Pivo Time For Beer GIF by Radegast

Då var det dags. :beers:

5 gillningar

@xms67 jag behöver råd.
Ska käka wagyuryggbiff. Köpte dessa två

Vilken hade du gått på?

Seghesio. Det är ett riktigt bra vin till kött. Bland de bästa som finns enligt mig och min smak. Chokladkakan är också bra, har provat båda i somras, är lite mer generiskt. Tycker priserna borde vara omkastade. Båda vinner på att vara luftade. Har du ingen karaff kan man hälla upp två glas vin, då blir de glasen luftade och mer syre kommer in i flaskan. :smiley:

2 gillningar

Då kör vi på det. Slog upp den på karaff nu. Tror du att det räcker att lufta den en timme före förtäring? Eller behöver den längre tid?

Helst längre men man ska ju inte bli slav under moment och rutiner. Men du kommer långt på en timme. Skaka/cirkulera vinet i karaffen några gånger. Då kommer det ner nytt syre. Sedan blir det perfekt.

Kör på en sån karaff om det nu spelar någon roll. Köpte två ifall man skulle råka drabbas av @xms67 tur :joy:

Klart bra. Mycket bättre än mina. De där är ju konstruerade för att cirkulera/virvla vinet under tiden det får mogna.

Gillar designen på mina(har också två), men inte optimal om man tänker på att få fram smaken.

2 gillningar

Köpte dock bara den ena själv, fick den andra i julklapp på jobbet :sweat_smile:

Ska jag nu tvingas erkänna att jag bestämde att den här karaffen skulle vara årets julklapp på jobbet..? :smiling_face: :sweat_smile:

Ps. Inte i år utan för typ 15 år sedan

1 gillning

Din vinrekommendation fick 5/5, den var riktigt riktigt bra. I klass med min favvopappe :ok_hand:

1 gillning