Vad blir det för nyårsmeny?

Tjena!

Tänkte kolla vad ni planerar för nyårsmeny i år? Köpte hem 2,4 kilo oxfile som jag ska hitta på något med men saknar idéer på vad jag ska göra för förrätt, varmrätt och tilltugg under kvällen.

1 gillning

Det blir en lugn middag på lantstället med svärföräldrarna. På menyn står det oxfilé, hasselbackspotatis och kantarellsås.

Under kvällen blir det även chips och dipp. Enda dagen på året som jag unnar mig det.

3 gillningar

Inget planerat, sämsta helgen av alla vi har.
För tätt efter jul så man är varken sugen på mat eller dricka.

Plus att sillen inte är obligatorisk. :grinning:

1 gillning

Hasselbackspotatis är grymt. Gjorde jag igår :blush:

1 gillning

Räktoast med melonsalsa till förrätt
Huvudrätt rimmad torskrygg med ugnsrostad dillpotatis
Efterrätt hemmagjord chokladglass med tillbehör :blush:

5 gillningar

För första gången på 18 år har vi inga barn hemma på nyår. Så det blir jobb under dagen och på kvällen blir det Mcdonken med frugan och hunden iklädda mysbyxor framför en film och sedan räknar vi med att vara sovandes runt 22tiden. Ska bli så sjukt skönt.

2 gillningar

Det lät förträffligt gott. Hur gör du den?

Är bortbjuden på nyår, det ska ätas löjrom av något slag, samt oxfilé. Jag har fått i uppdrag att välja ut passande champagne och rödvin. @xms67, vilken Palmer & Co är det du brukar dricka? Till huvudrätten tänker jag mig en tung Barolo eller nåt Bordeaux eller så går man på säkrare kort med chateau nöfnöf Pape :thinking:

Jag skulle rekommendera den vanliga Palmer’n. Vill man ha det lyxigare så gå Vintage. Hoppa över Blanc de blancs då den mer är att dricka utan mat. Tycker jag.

Val av vin tänker jag så här. Är det en finare middag så bör vinet komma från samma land som maträtten. Oxfilé(kött) kommer nästan alltid från det franska köket, alltså skippar vi Barolo. Mellan de Franska så skulle jag köra på något du känner till och gillar. Fel kväll att experimentera..:smiley:

3 gillningar

Du är en vis man :ok_hand:

1 gillning

Testat det en gång innan blev kanon :blush:
Vi blandar melon (Vatten & typ Cantaleupe) med gurka, mini tomat, basilika, citron, honung, vitlök, olivolja, salt och peppar. Sedan räkor i och montera på Toast :blush:

4 gillningar