Vad är viktigt hos en telefon i mellansegmentet?

Priset såklart. Allt fler och fler “mellanklassmodeller” har blivit på tok för dyra.

En bra batteritid, bra skärm och kamera som inte gör bort sig. Sen får man tillåta en något lägre byggkvalite/känsla.

För mig är ljudet och prestandan väldigt viktig för mig men även kameran.

Att den är Luminös lekfull livsglädje! :wink:

Att den har ett säkert grepp när man håller i den. Gärna med rundade kanter, och inte ett glatt material så den är lätt att tappa.

Grundläggande funktioner som fungerar bra.

Jag har gett mellanklassen (Samsung A8) en chans, men för mig blev den oanvändbar det p.g.a. dålig precision på inmatningen (touch-skärmen).

Om jag trycker på skärmen så vill jag att den uppfattar exakt var jag vill trycka, om jag sveper ska den uppfatta min svepning och inte missta det för en klickning.

Detta har varit en självklarhet för mig som trogen iPhone-användare sedan iPhone 3 lanserades.

Om inte detta funkar så har övriga specifikationer ingen betydelse. Jag tänker även att detta borde vara viktigt för personer som inte gillar teknik, då är det ju extra viktigt att tekniken gör som den blir tillsagd för att inte skapa ytterligare förvirring varför tekniken inte fungerar som förväntat.

Även om det är mellanklass så vill man inte ha en mobil som laggar så alltså ett OS i harmoni med resten av mobilen. Hyfsad kamera för att fånga ögonblicks bilder, batteritid som räcker minst ett dygn, plats för minneskort, lite originalitet så den inte är lik alla andra mobiler på marknaden.

Den får gärna vara robust.
Är trött på high-end telefoner som lätt går sönder. Det gör att man går ner till mellansegmentet… Och att då finna en robust telefon hade ju varit grymt.

Det viktigaste är att touch och svepningar är distinkta och inte laggar. Även batteritid och köldsäker användning är av vikt. Kameran behöver fylla sin funktion både för bild- och videosamtal, samt fotografering.

Jag har funderat mycket på vad jag tycker är viktigast och vad som är rimligt att förvänta sig av mellanlur. Precis som med en personlighet, ingen är ju helt perfekt, så är det inte ett enda attribut som avgör, utan det är hur helheten fungerar. Det tror jag är det viktigaste för mig, flyter det mesta på så kan jag ha överseende med lite små brister här och där. Precis som med en persons personlighet. :blush:

När jag läser om telefonen, så låter som det fixar det mesta väldigt bra. Vore väldigt kul att prova en.

Kul med så många nya användare, hoppas ni hänger kvar. Bubblan är ett fantastiskt härligt ställe. :partying_face:

3 gillningar

Mellanklass för mig.

Lämna plats för större batteri.
Bantad kamera, gärna en bra main istället för två ganska bra.

Skärmen är viktig så gärna nåt oled liknande med lite högre Hz. Inga kanter och böjar, rak.

Design, gärna rent som tusan, raka linjer och mjuka färger.

Det är min mellanklass :ok_hand::heart_eyes:

1 gillning

Älskar liknelsen med personligheter!! Så klockren!

1 gillning

En ”mellan segments telefon” går ju med dagens utveckling att få riktigt vass, det visar ju några få tillverkare som bl.a. OnePlus,

Det är just i den klassen som jag oftast handlar telefoner, som förälder till många barn…, och vad jag vill ha är:

-hållbar telefon, fukt/damm tålig(gärna vattentät) och hållbar skärm(och givetvis baksida… vilket en del DYRA telefontillverkare inte fattar…)

-så rent OS som möjligt, extra viktigt om man köper den till yngre tycker jag.

-bra kamera! Behöver inte vara bäst givetvis, men funka och ge fina användbara minnen…

-minne!
Gärna funka med externt minneskort…

-batteritid, det är nog ändå en av de viktigare sakerna att den håller gott och väl en dags användning!

:+1:t2:

Hos oss blir det ganska ofta så att de yngre ärver telefonerna, och då är det gamla premiummobiler, men jag märker ju att man får lägga mycket pengar på skärmbyten/lagningar, då många dyra telefoner faktiskt har lite ömtåliga skärmar/baksidor…
Bättre att köpa en mellanklass mobil i många fall!

:eight_pointed_black_star: Många med mig fotograferar och filmar, ute och inne så kameran och minnet får gärna vara så bra som möjligt för en mellanklasstelefon så man inte behöver ljusa upp och fixa så mycket med filter och radera bilder hela tiden för att få plats med nya. Batteritiden är viktig och snabbladdning. :blush:

NFC funktion, bra kamera och hyfsat snabb,

Absolut viktigast är att telefondelen i telefonen fungerar riktigt bra, utan det så är det kört. Sedan ska den var enkel och lätt att förstå och använda, då har man vunnit mycket.
Att kameran är bra är ett jätteplus men om det andra fallerar så står man där med endast en digitalkamera…

Allra viktigast tycker jag är bra batteritid och snabb laddning så att man kan använda den utan att behöva ladda ofta och länge.
Sen är det viktigt med tillräckligt med Internminne så att allt man vill göra flyter på bra. Cleant OS utan en massa appar man ändå inte vill ha är också ett måste.

Telefon skall tåla att användas och ha bra batteritid. Kameran skall klara vardags kort. Minnet tillräckligt. Skön i handen. Bra antenn. Allt detta till ett vettigt pris. En bra arbetskamrat.

Hej @Cherry! Tack för den feedbacken! Jag heter Johan och jobbar på Coore som tillsammans med OnePlus har anordnat denna artikel och tävling. :slight_smile: Skicka ett mail till mig på [email protected] tillsammans med en screenshot på din bubblan-profilsida (inloggad) så att jag kan verifiera att du är du, så ska du och en kompis få en riktigt fin belöning som tack.

2 gillningar

Fantastiskt! Tror det är första gången jag vinner något på nätet. Jag mailar dig!

2 gillningar