Vad är skillnaden mellan Adobes Photography-plan och Photoshop som fristående program?

Tänkte kolla vad Photoshop kostar och eventuellt överväga skaffa det. Men möts av förvirring. Planen “Photography” verkar vara billigare än Photoshop fristående program. Det är väl skillnad i lagringsutrymmet i och för sig. Men blir också lite orolig av paketnamnen. Att det ena är en plan och det andra ett fristående program. Det är ju Photoshop som ett fristående program jag vill ha. Men det står ju i beskrivningen för planen att det även ingår där? Vad är skillnaden? Man får ju mer saker i planen än i det fristående programmet men det är mycket billigare. Det enda man inte får mer i den prisjämförelsen jag gör är lagringsutrymme. Men det behöver jag ändå inte. Antar att jag får välja att spara mina bilder lokalt också? I båda paketen?

Skillnaden är väl de som står i texten, olika lagring och olika mjukvaror som ingår. Jag har 120:- varianten funkar perfekt till det jag använder mig av. Lagrar bara lokalt, använder inte deras moln. Ska du bara ha Photoshop och inget mera så skulle jag gå på den billigare varianten.

I “Photography” får du med Lightroom Classic och inte bara Photoshop, men du får inte med en del andra saker. Båda är prenumerationer.

Tips, kolla uppsägningsvillkoren. Det är inte helt lätt att komma ur Adobes prenumerationer utan att betala hela avgiften för ett år…

Vad är du egenligen ute efter? Bara bildbehandling i PS eller bildhantering via Lightroom?

Precis som @ulan skriver så kolla upp detta innan du abonnerar.

Nu vet jag inte hur pass mycket du har sonderat marknaden men är du säker på att Affinity Photo inte är ett alternativ? Personligen skulle jag än så länge aldrig tänka tanken att börja abonnera på Adobes prylar.

1 gillning

Det är ju “kolla upp” jag gör här och nu. Jag förstod det också som att “Photography”-planen för 120 kr räcker om man bara vill ha Photoshop. Men det är lite lurigt att det andra paketet heter just “Photoshop fristående program”. Det skapar en känsla av att det är den planen man behöver om man endast vill ha Photoshop som ett fristående program. Men då är det som jag misstänkte, att det enbart är ett försök att förvilla folk till att köpa den dyrare planen eftersom många säkert är ute efter enbart Photoshop. Men då ska man alltså vara smart och välja “Photography”-planen.

Jag har försökt med Affinity tidigare i år faktiskt. Hade en trial och försökte labba runt lite men eftersom inget av det jag ville göra kunde göras på ett sätt som ens påminner om Photoshop så blev inlärningskurvan väldigt svår och det slutade med att jag gav upp. Skulle behöva lägga tid på att bara lära mig. Den tiden hade jag inte då och inte nu heller.

Är inne på att försöka leta fram någon gammal dator och ha ett gammalt OS på det med mitt Adobe CS-paket jag har sen tidigare.

Har kört Affinity Designer, Photo och nu Publisher. Riktigt nöjd. Vad gör du mest i PS som du ej kan göra i AP? Jag är bara nyfiken att fråga. Jag saknar ibland gif animationer men har Hype4 till det nu mer. Som Flash fasr för HTML5 o till film format.

Bara ett vänligt tips. Kolla och läs på länken nedan om du inte haft en prenumeration hos Adobe tidigare. Framför allt under rubriken “Är jag berättigad till en återbetalning?”. Beroende på hur länge du tänker ha prenumerationen och när du tänker avbryta kan det slå lite olika i din plånbok,

https://helpx.adobe.com/se/manage-account/using/cancel-creative-cloud-subscription.html

Jag tror inte det handlar om att Peter inte kan göra vissa saker i AP utan att han inte har tiden att lära sig HUR man gör dem. Affinity Photo är än så länge långt bättre än Photoshop så att det skulle saknas några avgörande saker där håller jag för osannolikt.

Tvärt om, jag kan tänka mig att många stöter på att de är vana att använda PS och sedan sätter de sig ner med PS för iPad och upptäcker att “nähä, det går inte att göra här”. Än så länge, tills Adobe har fått ändan ur vagnen och släppt sin produkt som de utlovade.

Ja, visst var det så att Adobe skulle släppa “hela” PS till iPad. Där ligger Affinity Photo och Designer långt före. Publisher är också på g tror jag…