Vad är det för väder?

Skönt att bo i Skåneland, barmark året om. :wink::blush:

1 gillning

Det börjar lugna ner sig nu.

2 gillningar

Exakt min tanke…vi slipper möget, så in i bänken skönt :slight_smile:

Ni norrlänningar här har fasen inte det lätt.

ska du inte skotta snön?

Inte då, det snöar fortfarande!
Kanske dags att gräva en snögrotta? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Nu snöar det som faan här i nordöstra Skåne. :weary:

1 gillning

Jag gjorde misstaget att gå till parkeringen med en spade, min bil som står under tak hade ett par decimeter snö på sig, men runt och bakom den var det en meter!
Årets motion gjord redan i januari. :snowman_with_snow:

3 gillningar

Ta fram skidorna och njut så länge det varar! :snowman:

Den globala uppvärmningen verkar vara opålitlig, men lite lokal uppvärmning vore fint. :wink:
Är inte van att cykla i -13 grader. :cold_face:

Vinter är ett jäkla påhitt. Urk!

Helt enig.

Miljömupparna har skrutit om växthuseffekten hur länge som helst nu men jag har inte sett röken av den :slight_smile:

Nu vill inte jag uppfattas som en klimatförnekare, men minnet av min barndom i Östergötland, som kan sägas inträffat på 70-talet präglas av minnet av pulka, snowracer, snöbollskrig, snögubbar och gigantiska snöhögar som snösvängen skrapat ihop. När jag nämnt det brukar folk säga, jaa man minns bara ögonblick av sol eller fin snö.

Jag kollade då medeltemperatur och nederbörd för de år som är aktuella och såg att vi hade många år av extra kalla vintrar med riklig nederbörd. Det var inte minnet som spelade ett spratt, det var 6-7 år där den naturliga variationen av klimatet bidrog till en lycklig barndom…:smiley:

3 gillningar

Har samma minnen från min barndom på 80-talet. I mitten av 80-talet gick jag på lågstadiet och under vintrarna var det ofta kallt (ned mot -20 grader) och såpass mycket snö att man byggde gångar i de stora snöhögarna på parkeringen (säkert farligt).
Men man gick(!) som vanligt till skolan påpälsad i termobyxor och snowjogging-skor.
Som barn så brukar man (jag i alla fall) inte bry sig på samma sätt om vädret är varmt eller kallt. Det bara “är”.

2 gillningar

Stor igenkänning. De där gångarna i snöhögarna skulle jag inte vilja att min minsting höll på med… Och kylan eller att man frös var inget man som barn brydde sig om, det var exakt som du skriver - man bara “är” när man är barn.

3 gillningar

Samma här och då var det i Malmö. Jag vill minnas att det var 1988 som vi hade -28 grader och en massa snö, kan ha helt fel på året, men det var en hel del vintrar då det fanns en del snö. Dessutom tillfällen då Öresund var helt frusen så man kunde promenera över till Köpenhamn om man ville.

2 gillningar

Vintern i svenska fjällen är underbart. :snowman:

Så minns jag också min barndoms vintrar i Kalmar. Misstänker av någon anledning att vi kan vara jämnåriga :innocent:

I dag blir det väldigt olika väder här beroende på vilken källa man frågar:

:man_shrugging:t2:

1 gillning

Grafiken ser ju ut att vara från samma källa, hur får du till det?

2 gillningar

Olika ställen. :joy::joy::joy:

Det är samma app men man kan växla mellan olika datakällor i den. Till exempel säger finska Foreca att det blir regn i dag.

Foreca har varit träffsäker i Stockholm (samma källa som bl.a. Klart.se använder). Verkar inte stämma här då vi har strålande sol.

1 gillning