Elbilar är mer än bara transportmedel – de kan också bli en del av vårt energisystem. Begreppen Vehicle to Grid (V2G), Vehicle to Home (V2H) och Vehicle to Load (V2L) blir allt vanligare och pekar på en framtid där bilar kan ge ström tillbaka till hem och elnät. Men vad innebär dessa tekniker egentligen, och var står vi idag?
Vad betyder V2G, V2H och V2L?
Vehicle to Home (V2H) innebär att en elbil kan användas som en strömkälla för hemmet. Under strömavbrott eller tider med höga elpriser kan bilen driva husets elbehov.
Vehicle to Grid (V2G) tar detta ett steg längre genom att ansluta bilen till det offentliga elnätet. Bilen fungerar då som en del av energisystemet och kan mata ut överskottsel vid behov, exempelvis under eltoppar.
Vehicle to Load (V2L) är den enklaste formen av energidelning. Genom ett eluttag i bilen kan man ansluta och driva elektriska apparater, som en dator, kaffebryggare eller varför inte dammsugaren för storstädning av bilen. Men också husvagnen.
Så fungerar bidirektionell laddning
Elbilar laddas vanligtvis med växelström (AC), som i bilen omvandlas till likström (DC) för att lagras i batteriet. Vid V2H och V2G behövs en bidirektionell laddare som kan föra tillbaka ström från bilen till hemmet eller elnätet. Två spår finns för detta:
DC-baserad lösning – En extern laddare hanterar omvandlingen mellan AC och DC.
AC-baserad lösning – Bilen själv har en inbyggd växelriktare som omvandlar strömmen.
DC-lösningen finns redan på marknaden för vissa bilar, som Volkswagen ID-serien – dock har de flesta DC-laddare ännu inte lanserats fullt ut. AC-varianten inte ännu är aktiverad i någon bil även om flera är förberedda. Båda lösningarna väntar in att standarden skall bli klar så att det skall gå att koppla in på elnätet utan byråkratiska speciallösningar hos nätbolagen.
Vilka bilar och laddboxar stödjer tekniken?
Idag är det främst bilar på Volkswagen-koncernens MEB-plattform, som Cupra och Volkswagen ID-bilarsom har V2H-stöd. Volvo och Kia planerar att införa AC-baserad bidirektionell laddning i sina nya modeller, medan Hyundai EGNP-plattformen kommer erbjuda tekniken från Ioniq 9 och framåt. Renault 5 kommer också ha stöd för bidirektionell laddning.
För att detta ska fungera krävs dock kompatibla laddboxar. Många av dagens laddboxar marknadsförs som “förberedda” för bidirektionell laddning, men den nödvändiga standarden (ISO 15118/20) är inte helt färdig. Detta gör att tekniken fortfarande är i en utvecklingsfas.
Utmaningar och framtidsutsikter
Trots den stora potentialen finns det fortfarande hinder. En av de största är elnätsregler och standardisering. För att V2G ska fungera måste bilar kunna registreras som elproducenter, och det kräver administrativa och tekniska anpassningar. Dessutom finns oro kring hur batterigarantier och livslängd påverkas.
Men om tekniken implementeras korrekt kan elbilar bli en del av lösningen på effektbrist. Genom att lagra och mata ut el vid behov kan de jämna ut elnätets belastning och minska behovet av fossilbaserade reservkraftverk.
Nissan Leaf och Quasar – Redan idag
För de som vill testa V2G redan idag finns en lösning: Nissan Leaf med CHAdemo-kontakt och Wallbox Quasar-laddaren. Detta system gör det möjligt att redan idag registrera bilen som en produktionsanläggning och mata ut el till nätet.
Vehicle to Grid, Home och Load är tekniker med stor potential att förändra hur vi använder el-nätet. Med bilar som kan agera energireserv kan vi skapa ett mer flexibelt och hållbart elsystem. Även om tekniken inte är helt färdig idag, pekar allt på att den kommer bli en naturlig del av framtidens elbilar. Vi står inför ett paradigmskifte – och det är något att se fram emot.