Trots Nintendo Switch:s popularitet har konsolen alltid varit hopplöst klen jämfört med konkurrenterna, något som utvecklare fått lida för.
Med en överbelastad CPU, begränsat RAM-minne och upplösningar som ofta var under HD, var Switch en teknisk utmaning redan vid lanseringen 2017. Nu, när en uppföljare väntas, är utvecklarnas önskemål tydliga: bättre hårdvara, annars kan nya spel bli omöjliga att porta.
Att Nintendo Switch var lite klenare än konkurrenterna visste alla – men exakt hur illa det var har nu klarnat. Japanska utvecklare vittnar om en CPU som konstant låg på maxkapacitet, vilket gjorde bakgrundsladdningar i princip omöjliga. Resultatet fick bli långa laddningstider och grafiknedskalningar i nivå med förra konsolgenerationen.
Minnet var också en flaskhals. Med sina futtiga 4 GB RAM var Switch långt efter Xbox One och PS4, som hade det dubbla. Utvecklare tvingades komprimera texturer till det yttersta för att få spelen att fungera – annars kraschade de. Till och med Switchens spelkassetter var ett problem, med långsamma läshastigheter och storleksbegränsningar som gjorde att vissa spel behövde extra nedladdningar.
Nu hoppas utvecklare på en Switch 2 som kan hänga med. Med kraftfullare hårdvara skulle dagens spel bli lättare att porta, och Nintendo skulle slippa den grafiska uppoffring som präglat många titlar på Switch. Än så länge har Nintendo inte avslöjat några specifikationer, men förväntningarna är höga.
Via: Android Authority
Läs mer:
- Nintendo överraskar och visar upp Nintendo Switch 2
- Nintendo bekräftar att Switch 2 blir bakåtkompatibel
- Priset på Nintendo Switch 2 kan ha avslöjats – dyrare än föregångaren
- CES 2025: Flera har skymtat Nintendo Switch 2 på CES-mässan
- Nintendo ryktas ha visat upp Switch 2 bakom stängda dörrar på Gamescom