Många av oss som har foto som hobby har säkert en hel del pensionerad utrustning. Själv har jag sparat alla kameror jag fotat med genom åren och nu har jag dessa i en gammal hylla så jag kan njuta av dem.
Min första kamera var en Agfamatic 100, lämplig nybörjarkamera för en 10-11 åring. När jag blev större fick jag använda pappas Voigtländer Vitoret. Där lärde jag mig använda ljusmätare, ASA/DIN och ställa in bländare, tid och avstånd.
När jag började jobba heltid 1981 så köpte jag mig direkt en Canon A1, fick ett bra pris genom VK’s fotoavdelning. Den har jag fotat väldigt mycket med. Jag hade den nästan alltid med mig. En del trodde jag jobbade som fotograf därför. Under 80-talet köpte jag även en pocket kamera, Konica Tomato, en mycket bra liten sak. Och en gammal Agfa Isolett II som jag fotade en del med för skoj. Jag hade även ett komplett fotolab som jag använde flitigt. Köpte film på 30 meters rullar och laddade filmrullarna själv.
1997 fick jag en Canon EOS 50n i avgångspresent från det företag jag jobbade på. Sedan kom den digitala åldern. Den första digitalkameran blev en Canon Ixus V2 på hela 2 mp!
Vad har ni andra för gammalt roligt i skåpen?