Utomhus-högtalare från IKEA blir först ut med Spotify Tap

Från sajten:
image

IKEA firar den analkande våren med lansera högtalaren Vappeby. En blåtandshögtalare med en snajsig ny Spotify-funktion som de kallar Tap.

Ikea Vappeby

För 699 kronor får vi en batteridriven utomhushögtalare som klarar av en viss väta i form av dess IP65-klassning. Anslutning sker till din mobil via Bluetooth. När vi väl har parat ihop vår mobil med Vappeby kan vi naturligtvis sätta igång exempelvis Space Girls senaste album precis som vanligt via vilken musiktjänst som helst. Vappeby extraknäcker även som lampa.

Ikea Vappeby

MEN – vi kan också trycka på högtalarens knapp så startar Spotify och spelar det som vi lyssnade på sist. Om vi trycker en gång till så kommer den i stället leverera blandad musik baserad på vår historik.

Vappeby har handtag så vi kan gå runt med den. Den spelar musik åt alla håll och den laddas med USB-C. Batteriet utlovas räcka ändå in på småtimmarna – totalt 12 timmar, innan det måste laddas igen. Laddare medföljer ej.

Ikea Vappeby

Vad betyder IP65?

Sexan står för att den är helt skyddad mot damm och femman innebär att den klarar att få en viss mängd vatten riktad mot den under ett par minuter. Det betyder i praktiken att den klarar att stå ut i regn men du bör absolut inte bada med den.

Var ligger Vappeby?

Vappeby ligger i Enköpings kommun mellan Västerås och Uppsala. Det är oklart om de gillar disco extra mycket där eller de bara blev ett namn i mängden.

Vad är Spotify Tap?

Vappeby är den första högtalaren med funktionen men vi har haft det via en rad hörlurar genom åren. Sammantaget handlar det alltså om att du trycker en gång för att starta musiken, oavsett om Spotify är aktiverat eller ej, och två gånger för att få rekommenderad musik i stället.

Pris och tillgänglighet

Vappeby kostar 699 kronor och finns att köpa i ditt lokala varuhus eller via internet i detta nu. Än så länge finns Vappeby enbart i blå färg.

1 gillning

Vad händer på Ikea och deras designavdelning. :flushed:

1 gillning

Mmmm, ser ut som en gammal nazi-hjälm…

2 gillningar

Men näää :smirk:

Jag trodde folk här skulle dra paralleller med star wars :innocent:

1 gillning

Damn you @Micke_Rehn – cant be unseen!

En sådan där skulle jag kunna betala ett par tusen för om det satt en bra högtalare i den samt en dimbar lampa. Perfekt på altanbordet en sen sommarkväll.

1 gillning

Var tvungen att googla Space Girls.

2 gillningar

och den hade wifi så man kunde Airplaya.

1 gillning

Det tänkte jag inte på, en det borde den nog ha för ett par tusen. Men jag är inte den som är den, så jag höjer budet och säger att om den även har AirPlay 2 så betalar jag 2500… :grin:

2 gillningar

Har ju inte du massa bärbara högtalare?:wink:

Kanske inte med lampa men ändå. :joy:

Nu låter du som min fru… :sweat_smile:

3 gillningar

Uteplatsen har jag inte fyllt med högtalare än. Medan vi har fyllt den med växter och blommor.
Gammal oskriven Teknikveckan regel är att det går en högtalare på varje växt i hemmet.

1 gillning

Hemma är det fullt. Förutom att tanken kommer att alla är inte stereopar.:nerd_face:

1 gillning

Och så recensionen: IKEA Vappeby är vårens trevligaste upplevelse

1 gillning

Passar mig som handsken. Utemöblerna går ungefär i den färgen. Har beställt för hämtning idag torsdag Collect.fet text