Utbudet på Systembolaget

Ska inte alla systembolag ha samma utbud?... dendär gin sektionen såg lite liten ut.

De har ett basutbud och sedan varierar det från butik från butik beroende på storlek, lokala varor och annat.

1 gillning

Det där är ju @Esse’s vinkällare. :joy::joy:

1 gillning

Så de måste ha ett basutbud?.
Är det de 100mest sålda eller hur tar de fram det.

Nä långt ifrån samma utbud, testa bolaget på Östermalm jämfört med bolaget i typ Motala så är det som natt och dag.

1 gillning

Vet inte exakt hur det ser ut med basutbudet men det tar in vissa varor för hela Sverige medan andra varor är lokala för ett visst bolag.

Edit: Bolaget skickar även ut offertförfrågan med recept på exvis öl som de vill att bryggerier ska göra åt dem.

1 gillning

Det speglar ju verkligheten. :joy::joy:

Exakt!

Ganska stor skillnad inom samma stad också. Bolagen i stadskärnan har ofta mer smala grejer än bolagen som ligger ute vid köpcentrumen utanför stan.

När jag är i sverige brukar jag gå på det i mall of scandinavia… tycker de har ganska bra utbud, trodde det var så på alla systembolag…

jasså?.. Så bolaget “gör egen öl”?

Stor man som står framför

1 gillning

Stor man, mycket kärlek :heart:

Suttit en timme i Swiss Air support center och när jag kommer fram är det en indier (låter så) som svarar som knappt kan någon engelska så jag var tvungen att ge upp samtalet. De svarar inte heller på mail så jag inser nu att jag lägger ner detta och tjänar in de pengarna jag skulle fått tillbaks då det går snabbare. :poop: :poop: :poop:

Eller sommarstäder där vinters utbud är enklast tänkbara och sommarens riktigt bra…:smiley:

1 gillning

Så du tänkte att bolaget i Älvsbyn (8000 innevånare) skulle ha samma utbud som den på Norrlandsgatan? :slight_smile:

Fast fördelen är att det går alltid att beställa varor från hela utbudet till vilken butik som helst. Det är en rätt stor fördel

Fast med en fru som jobbar i en av de lokala butikerna har jag rätt bra service med hemkörning sedan länge :slight_smile:

Jag kör bara online nu. Beställa hemma i lugn och ro, tillgång till hela sortimentet. Hämta hos lokala ICA handlaren packat & klart. Blir inte smidigare än så.

1 gillning

Ja, fast inte under eget namn utan det är under det vinnande bryggeriets namn.
Fick veta det när jag var på bryggerivisning och bryggeriet berättade hur man kommer in på Bolagets allmänna säljlista.
Då var ett alternativ att man vann en upphandling på att brygga en öl åt Systembolaget och i offerten så var receptet som regel med. Kan vara att bolaget tycker att de saknar en viss typ av lager i sin katalog.

egentligen ja. det är statligt och det bör väl finnas vissa riktlinjer att följa?

Bolagets sortiment är sorgligt dåligt skyltat. Tänkte att dom inte vill att det skall vara lätt. Men så här i pandemitider borde de vilja ha oss så där så kort tid som möjligt.