USB-minne till iMac (sent 2015)?

iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015) Vilket minne kan jag använda? Behöver 1Tb..

Osäker på vad du menar. Kan säga att jag gick upp nyss. Ska du ha en USB-pinne på 1TB? Jag skulle kika på en portable SSD istället. Samsung till exempel gör bra grejer.

Hittade ett på 512Gb för 199kr. usb 3.0 verkar bättre med 2 av dem - filer kan delas..

Se upp med det! Jag skulle inte köpa ett USB-minne på 512GB för 199 spänn!

1 gillning

Skräp?

Mera bluff-minne skulle jag tro.

Funkar 3.0 med min hårdvara?

Den har USB3 så bör fungera fint!

Edit:

https://support.apple.com/kb/SP731?locale=en_US

Från Apple!

:ok_hand:

Köper den så är jag nästan säker på att du kommer bli lurad! Jag hade i alla fall hållit mig ifrån den! När du får hem den är det typ 4GB och när minnet är fullt börjar det ta bort filer.

Det finns inga minnen på 512GB för 199 kronor. Så akta dig för den är mitt svar!

3 gillningar

Ok, får skicka tillbaka i så fall, såg att usb 3 är 10 ggr snabbare om de funkar..

Ett 512Gb usb 3.0 minne ligger runt 6-800:- från de tillverkare som gör bra minnen. Är det viktiga saker som ska backas upp skulle inte jag gått på ett sådant för 200:-

:+1: Är mp3:or som kan ladda igen så inget viktigt..

1 gillning

Japp, och ska man ha riktigt bra minnen drar det iväg en slant till:

När det kommer till USB-minnen köper jag bara Sandisk Extreme PRO och Samsung Bar. Samsung Bar är snäppet sämre och lite slöare, men bra minnen också. Billigare!

Bra, bra! Själv så hittade jag en SSD på 30TB för $39. Låter som ett bra köp och man kanske skulle slå till på den. Bra för min viktiga data då den är så pass stor så jag får plats med datan! :wink:

Skämt och sido, jag vet inte om detta är en trolltråd eller inte. Men jag vet också att många blir lurade av sådant tyvärr.

1 gillning

Arstechnica skrev om 30 TB SSDn här om dagen. Små minneskort där fejkad kontrollermjukvara lurar Windows och användaren att tro att alla stora filer kopierats över. Tills man vill läsa filerna igen, då är det bara ett tomt register…

1 gillning

Det finns inga genvägar till ett bra minne, i detta fall får man vad man betalar för. Men här skulle det ju sparas MP3 filer så då kanske det funkar. Jag får en massa USB stickor med reklam av olika kvalité och har märkt att det är inte alla som fungerar i bilen t e x. Vissa hittas inte av PC'n heller. Så när jag köper minnen är det Sandisk eller Lextar som gäller. SSD då blir det Samsung.

Gjorde ett speedtest på ett Samsung Bar Plus och ett Sandisk Extreme PRO. Ganska så stora skillnader på fart på dom:

Båda ligger på 128GB. Jag har dom dock i ett windows file system format vilket slöar ned det lite i Linux. Men Sandisk Extreme PRO läser och skriver ganska så bra för ett USB-minne!

2 gillningar