USB-hub med 4 USB-A och 2 USB-C?

Om ni springer på någon USB-hub med 4 USB-A och 2 USB-C vore jag glad om ni kan tipsa mig. Gärna laddning genom en USB-C. Och ju färre övriga ingångar ju bättre.

Det är väl inte många som använder te.x Ethernetport idag i en hub? Eller två olika kortplatser? Det senare vet jag finns ett visst behov av, men många vill väl framförallt ha USB-A och USB. idag?

Är på jakt efter bra hubb till M1 Air. Krav på ethernet, stabilare mot NAS. Ska kika runt lite, aldrig haft behov av hubb innan (kör idag MBPr2012+iMac2017).

Är det ”dyrt” lika med snabbare portar? Eller ska en hubb klara av bra hastighet på alla portar idag?

Det där vet jag inte svaret på, men här är väl en hyfsat bra hubb:
https://www.inet.se/produkt/6600824/satechi-usb-c-multiadapter-8-portar-rymdgra-bf20

1 gillning

Två saker att tänka på när man köper hubbar. Det första är power delivery. Satechin du länkar till stödjer bara 60w så har man en MacBook Pro 15” eller 16” så kommer det att ladda datorn trögt.
Det är andra är om man har krav på 4K60Hz. Ytterst få som har det dock och ställer krav på att datorn stödjer det också.

1 gillning

Du råkar inte känna till någon med genomladdning via USB-C och fyra USB-A portar samt en USB-C till(utöver den man laddar med)?

Det är ovanligt med hubbar som har flera USB-C portar.
Den här har tre USB-C portar men kostar mycket pengar. HyperDrive GEN2 18-in-1 USB-C Hub
Jag har 12 portarsversionen men den har bara en USC-C. Köpte den på kickstarter och är riktigt nöjd med den. En av få som ger både 4K60Hz och 100W.

Sen har ALogic den här som har två portar men den tar 2 portar så man går plus minus noll. USB-C Super Dock | Officiell Alogic® i Norden

1 gillning

Fin! Bra med utgångar, men väger en halv häst :laughing::joy:

Haha så dumt, att inte få fler portar

Jag har HyperDriven permanent på hemmakontoret och så har kag en Satechi i datorväskan. Ångrar lite att jag inte köpte en 6 portars HyperDrive att ha i väskan.
Alogicen kör nog med dubbla portar för att få till 4K60Hz på datorer som inte stödjer DisplayPort 1.4.

Hyperdriven har jag kollat på. Den har ju dock så många onödiga portar, för mig, att det känns fel att betala så mycket.

Alogic passar tyvärr inte alls.

Men fyra USB-A borde det ju vara stor efterfrågan på, eller? Jag har behov av tangentbord, mus, kamera och headset. Sitter med en jobbdator med två USB-C ingångar och en HDMI. Så det minsta jag behöver är en hub med 4 USB-A. Då kan jag ladda via ena USB-C-ingången och ha hubben i andra. Men skulle gärna ha en USB-C genom laddning så jag i alla fall har en USB-C ledig.

Hittade en som har två USB-C. Andersson Type-C hub 3.1 - 9-i-1 USB-C hubb med Power Delivery 2.0

Lite dåligt med USB-C till många USB-A. Verkar finnas många en USB-A till många USB-A. Du får testa att koppla in en sån i USB-A poeten på en USB-C. Jag kör så för att koppla in en USB-A switch för att enkelt flytta tangentbord och mus mellan mbp och den stationära datorn.

Jag har nu ägnat okristligt många timmar åt att hitta en hub som jag behöver och som jag vill ha. Det är som du säger svårt att hitta USB-C till fyra USB-A. Samtidigt borde ju just fyra USB-A inte vara något konstigt med just tangentbord, mus, hörlurar och kamera.

Aldrig tänkt på hubb i hubb så att säga, fungerar det tror du?

Jag kör det själv. Har tangentbord och mus kopplad till en USB-A hubb där man kan byta mellan två USB-A inputs. Det ena kabeln är ansluten till min HyperDrive USB-C hub som i sin tur är kopplad till min mbp, den andra kabeln är kopplad till min stationära dator. Detta så att jag med en knapptryckning kan flytta tangentbord och mus mellan datorerna. USB-A switchen har fyra portar men jag använder bara två.
Hört att vissa har haft problem med att ha en hubb kopplad till en annan hub men för mig har det fungerat perfekt.

Hmm, värt att prova. Eller kanske måste prova då jag håller på att bli tokig på att inte få till en vettig arbetsstation hemma.

En liten fråga som du kanske kan svara på, varför har vissa hubbar strömförsörjning? Typ den här:

Det är för enheter som drar mer ström än vad datorn kan skicka ut genom USB-A porten. Exempelvis hårddiskar.

Får jag komma med ett ödjmjukt tips?

Byt headet till 3,5 mm.
Byt tangentbord och mus till trådlöst via en och samma USB-dongel.

Funkar micken med 3,5mm?
Satt själv och funderade på om det inte skulle fungera med bluetooth på mus och tangentbordet?

Hmm, men vill ha headset trådlöst och tycker det fungerar bäst med en sådandär plupp i USB-A.

Men mus och tangentbord som du säger, har du något exempel? De vill jag bara ska fungera och helst vara av bra kvalitet.

Alla trådlösa Logitech-möss (som inte är spelmöss) fungerar direkt bra BT på Mac och/eller unifying-dongeln. Det sistnämnda om du vill ha 100%-funktion och inte vänta för att parkoppla någon sekund eller lite längre ibland när du haft datorn i från mössen för länge.

Jag kan verkligen rekommendera MX Master och MX Keys. Helt magiska.

Byt till följande Logitech-kamera så får du bra kvalité OCH USB-C direkt.

  1. USB A-dongel till tangentbord OCH mus (Samma).
  2. USB A-Dongel till headset (ja det fungerar verkligen mkt bättre än bluetooth)
  3. USB-C-sladd till kameran.
1 gillning

Köper du Logitech så är du safe, bra kvalitet och fantastiska när det kommer till att vara strömsnåla.

1 gillning