Han har byggt hela sitt liv på att komma undan med sådant där - det blir tydligt nu när han gör samma sak i politiken.
Det är förvånansvärt många i USA som håller sig sina first ammements och sin bibel nära hjärtat. Att fly over states, där sådant resonemang är vanligare, har oproportionerligt mycket inflytande pga. deras röster i ellektorskollegiet som de har gör att just sådana värderingar har ett stort inflytande.
Jag har ingen tvekan om att Trump vinner i valet.
Oförmågan/viljan att ändra/justera i gamla dokument är alltid lite förvånande. För några hundra år sen var det amerikanska systemet smart och nydanande men det har inte hängt med. Står det i The Constitution eller till och med i tillägg till den så är det bara så.
Samma sak med ellektorskollegiet eller att alla stater, oavsett folkmängd får två senatorer. Bra tänkt och i ett så stort land som USA behöver man självklart kompensera för befolkningstäthet annars hade kusterna bestämt allt. Men det behöver uppdateras för att fungera tillfredställande i dag.
Tror också Trump vinner, och det skrämmer mig lite. Hävdar också fortfarande att det snarast är demokraternas fel. Hade dom fått fram någon bättre än Biden så hade dom vunnit ganska enkelt.
Det finns 33 punkter i deras konstitution. De allra flesta amerikaner har nog bara koll på de två första, deras rätt att kränka andra och att ha vapen.
Ja, å andra sidan har väl knappast vi svenskar koll på vad det står i vår grundlag heller. Vi är bara mindre besatta av den.
Får mig att tänka på en passage ur en stand-up med den australiensiska komikern Jim Jefferies. "I understand that to Americans, your constitution is very important. I respect it, but please understand that every country has one as well. It’s no more special than any other constitution. We have one in Australia. I don’t know what it says. I’ve never seen it. If there’s a problem, we’ll check it, but everything’s going fine."
För mig så känns det mer och mer som att det är högsta domstolen och rättsväsendet som kommer fälla USA.
Mycket möjligt. Men där har du återigen en föråldrad institution som dessutom blivit politiserad.
Det var som sjutton. Full pott alltså..
"Bara" fängelsedomen kvar..
Ja och Juryn tog 9 timmar på sig vad jag förstår. Undra vad straffet blir, tror inte på fängelse dock. Rättssystemet i USA håller ett tag till i alla fall
11 juli vet vi....
Förresten, vad hände med Trump 5 miljarder borgen grejen. Den var väl uppe igen?
När du säger det, det har varit ganska tyst om detta i mina trådar.
Mina personliga funderingar kring Trump i stort:
-
Högsta domstolens rättfärdighet/juridiska överhöghet känns starkt ifrågasatt (eller åtminstone polariserad). Undrar hur de kommer att ställa sig i faller kring en presidents (a.k.a Trumps) immunitet i olika fall
-
Domen kommer inte att påverka kärnväljarna - men jag hoppas att det påverkar "mellanskiktet"
Och sedan så inser jag att jag är för morgontrött för att orka fullfölja mina tankar! Skönt att han blev fälld.
Dock är fängelse en farlig balansgång?
Han har ju stöttning från militanta grupper, finns det risk för uppror/inbördeskrig?
Får en dömd person ställa upp i valet?
Inga problem för en dömd person att bli president. Kan även sitta i fängelse och bli president. Så länge det inte handlar om att störta regeringen och där är ju rättegången gällande 6 januari intressant
Dock är USA långt ifrån inbördeskrig, kravaller och militanta grupper men både polisen och militären är inte delad i mina ögon
Däremot en reflektion. I FBIs standard instruktioner står ungefär att man får bruka våld om nöden kräver vid husrannsakan. Trump har använt detta till att offentligt säga att Biden och FBI är ute efter att mörda honom. Detta anses nuförtiden inte vara ett uppseendeväckande uttalande.
Tänk om Sveriges oppositionsledare offentligt säger att statsminister och Säpo är ute efter att mörda oppositionsledaren
Jag tycker det är helt otroligt att det republikanska partiet stöttar en sådan person
Man får inte rösta om man i vissa stater. I Florida till exempel, Donald bor väl där.
Inbördeskrig är inte alls bra för ekonomin så storföretagen tillåter nog inte det.
Rösta får han troligen inte göra, vinna ett presidentval går dock bra
Fängelse är nog inte så troligt när han har skydd från Secret service som också kommer att behöva husera där, mest sannolikt en villkorlig dom och hyfsade böter.
De beväpnade militanta grupperna är rätt skrämmande.
Samtidigt får man hoppas att FBI har stenkoll på dem.
Amerikanska grundlagen tolkas av vissa att rätten att bära vapen är för att kunna störta en farlig president. En president som inte är Trump är farlig enligt dessa grupper.