USA-valet 2024

Biden har intervjuats:

Men jag tror inte folk blev så lugnade. Spekulationerna lär fortsätta.

1 gillning

För första gången någonsin uppträder Trump som en "vanlig" och smart politiker. Han säger nästan inget alls. Han låter Biden koka i sin egen olja.

Nej, tror inte heller det lugnade många. Såg till och med kritik innan intervjun att det var för tillrättalagt att göra en relativt kort intervju med ABC.

Jag tycker faktiskt även SVT:s artikel börjar en aning märkligt: "Harmlösa ålderstecken eller ett hälsotillstånd på allvarlig nedgång?" Jag tror det är relativt få som tror Biden är dement, men för gammal redan nu. Alltså är det knappast "harmlösa ålderstecken", utan problematiska ålderstecken.

1 gillning

Hollywood skådespelare som George Clooney uppmanar nu Biden att hoppa av:

Joe Biden har snubblat med orden igen:

Han kallade även Kamala Harris för Vice President Trump på nattens pressträff.

Ja det är en sak att debattera dåligt, säga fel etc..
Men som president ska man kunna ta komplicerade beslut. Både Biden och Trump är olämpliga:

1 gillning

Undra om inte Harris blir ny kandidat

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ny-matning-harris-mest-popular

hoppas de så vi slipper gubbarna e tag !!!

1 gillning

Joe Biden vill inte lämna över:

Tror ändå det blir en besvärlig kampanj i och med att bidragsgivare fryser inne pengar.

Det är tydligt en kamp som pågår inom Demokraterna och jag tror inte att Biden kommer segrande ur den.

Jag tycker det här är en bra beskrivning av Biden:
https://x.com/jonlovett/status/1811086031531495457?s=46&t=dt-uty8zZkdKu4EGenrUqQ

3 gillningar

Välformulerat.

Bidens kampanjtal i Michigan gjorde nog inte mycket. Kraven på att han ska lämna ser ut att öka likväl:

Otäckt värre, framförallt när man ser filmklippet
https://edition.cnn.com/politics/live-news/election-biden-trump-07-13-24/index.html

1 gillning

Verkligen helt sjukt och oacceptabelt. Det är ju alltid helt vansinnigt att med vål försöka påverka och som läget är i USA var väl det här det sista som behövdes. Frågan är hur skadad han är?

1 gillning

Det mest märkliga är ju att det inte hänt tidigare, detta har man ju väntat på länge. Helt sjukt att det bara kan hända men vi lever ju i en värld full av sjuka människor.

Trump har klarat sig. Frågan är vilka politiska konsekvenser det får:

En sån här händelse kan man tycka att folk blir mer positiva till striktare vapenlagar i usa. Men en republikansk presidentkandidat vill väl inte göra sig ovän med NRA

Flera journalister skriver nu att detta avgjorde valet i höst. Får hoppas att de har fel

1 gillning

Responsen efter vapenattentat brukar ju vara att man behöver ännu fler vapen.

Skytten var tydligen registrerad republikan, men jag misstänker att just det faktumet kommer att sakna betydelse för valutgången.

För övrigt lustig användning av citationstecken av CNN i artikeln ovan:

Biden denounced the violence in remarks Saturday night and said in a statement earlier that he’s “grateful” Trump is safe.

Gjorde Biden airquotes runt grateful eller gjorde han bara en diskret blinkning med ena ögat. :sweat_smile: