USA försöker tvinga ByteDance att sälja TikTok

Från sajten:
image

Trots försök att vara transparenta och se till att skydda amerikanares data så är ByteDance tvingade till att sälja.

Under två års tid har ByteDance jobbat för att TikTok ska få stanna kvar i USA. Kravet på försäljning har nu bekräftats dagar innan TikToks vd ska vittna inför kongressen. Om ByteDance vägrar så kommer TikTok att försvinna från amerikansk mark.

Tidigare har svaret från ByteDance varit att en försäljning inte skulle få grundproblemet med oroligheter för dataspårning att försvinna. Men rapporter tyder på att ByteDance ska ha börjat ändra sig i frågan senaste veckor och en försäljning kan vara möjlig.

Via: Engadget

:eyes:

Från sajten:
image

I ett försök att lugna det politiska trycket och risken för förbud så skickar TikTok deras största influensers till huvudstaden.

TikTok fortsätter att vara under hård granskning från myndigheterna och riskerar nu reglering och förbud i USA. Nu planerar TikTok att skicka deras mest inflytelserika influencers till huvudstaden Washington D.C.

En talesperson för TikTok berättade att de kommer bjuda in influencers att besöka huvudstaden för att låta dem berätta om hur deras liv kan påverkas av politikernas beslut. TikTok kommer att betala för influencernas resor och vistelse. Det är än så länge okänt vilka influencers som bjudits in till resan.

TikTok har även anlitat flera PR-firmor och lobbyister för att hantera det politiska trycket. Tidigare denna vecka så införde både Storbritannien och Nya Zeeland TikTok-förbud i parlamentet.

Via: Politico

Från sajten:
image

TikToks VD hördes under gårdagen på begäran av energi- och handelsutskottet i representanthuset i Washington.

TikToks VD Shou Chew försökte lugna oron för TikToks kopplingar till kinesiska regimen. Han hävdade även att de har satt in flera åtgärder för att skydda barn och tonåringar på plattformen. Chew betonade flera gånger att användardata i USA kommer att förbli otillgängligt för anställda i andra länder.

Men Chew möttes med skepticism från lagstiftarna när han förklarade TikToks planer i USA. TikTok-chefen kritiserades även för att han inte gav raka svar på frågor om ByteDances kopplingar till Kina och hanteringen av data. Utfrågningen pågick i över fem timmar och det ställdes även frågor om TikToks innehåll och olika virala utmaningar.

Chew berättade då att de infört nya inställningar för skärmtid och sett till att förbättra algoritmen genom att förhindra repetitiv visning av potentiellt skadligt innehåll. TikToks framtid fortsätter förbli osäker i USA och Chew ville inte spekulera kring företagets möjliga försäljning.

Via: Engadget

Nu är mitt TikTok flöde fullt av kongressförhöret

Jag undrar vad de tror Wi-Fi är?

Kan TikTok accessa mitt Wi-Fi nät? Ja eller nej?

Nivån var inte direkt lysande. Men å andra sidan så baserar jag mig på det som jag ser på TikTok :slight_smile:

1 gillning

Jag vet inte riktigt vad man ska tycka eller tänka. Vad gör TikTok som inte meta eller andra gör?

Svar: Skickar all data till CCP.

Det är ingen nyhet att ByteDance (som äger TikTok) har kopplingar till CCP. CCP har därför möjlighet att 1) spionera på amerikanska medborgare, t.ex. som det visats att de gjorde på amerikanska journalister, och 2) tweaka algoritmerna för att sprida propaganda till amerikanska medborgare.

CCP och USA är inte bästa kompisar. Därför är man orolig att CCP kan använda TikTok som ett "digitalt vapen".

Undra va det här för värde för CCP att veta vad jag tittar på för tiktoks?

Jag vet att det påstås - men är det sant? Mycket av det som påstods under kongressförhören var inte sant. Såsom att inlägg om tiananmen square inte går att se i USA. Det går och är lätt att bekräfta.

Synd att kongressledamöterna förstör för sig själva genom att komma med felaktiga påståenden - eller rent svammel.

Och tweak algoritmer... Meta och Google är inte så oskyldiga.

1 gillning

Att de försökte precis platsdata för att hitta amerikanska journaliser är väl känt, bl.a. WSJ har rapporterat mycket om detta.

Meta/Google ägs av USA. ByteDance har direkta kopplingar till CCP.
CCP är "greatest enemy in the world today" enligt USA.

Fast nu är detta ju en diskussion om huruvida USA vill dela så mycket data till CCP, inte huruvida det är ok att din egen data delas till CCP :slight_smile:

I slutet av dagen kommer alltid någon aktör spara all data. Data är ju det nya guldet. Frågan är vem vi vill spara all data. Jag kan ju personligen tycka att det kanske inte är jättesmart att låta Xi har direkt tillgång till världens största sociala nätverk. Man får ju liksom fängelse om man kallar honom för en dumpling.

Men oavsett vad jag tycker, så är detta ju ett beslut hos USA. Och många i USA vill inte att data från hela USA sugs ut och skickas till, vad USA kallar för, "greatest enemy in the world today".

Vad är lösningen?. Förbjuda TikTok eller öppna källkoden?
Tyvärr har usa gått i krig med länder på anledningar som varit falska...så tveksamt öppna källkoden skulle lösa något.

Om man vänder på det. Min TikTok får endast skicka notifikationer. Allt annat är denied. Kan de går runt det menar du?. Är inte problemet då också mycket hos operativ systemet?

1 gillning

Ja, det är känt men politikerna klarade inte av att fokusera på fakta utan drömde upp konstiga, icke relevanta eller ens vettiga problem

”Använder TikTok appen mitt wifi? Ja eller nej!”

Från sajten:
image

Ett lagförslag som kan leda till ett förbud mot TikTok i USA har passerat Representanthuset med överväldigande majoritet.

Representanthuset har röstat igenomProtecting Americans From Foreign Adversary Controlled Applications Act”, som kan innebära slutet för TikTok i USA. Lagförslaget ger ByteDance – TikToks moderbolag – fem månader på sig att sälja plattformen. Om de misslyckas så förbjuds appen i USA.

Nu väntar bara förslaget på omröstning i senaten, där dess framtid är osäker. President Biden har sagt att han kommer att skriva under lagen om den passerar senaten. Lagförslaget är ett resultat av oro för nationell säkerhet kring TikTok och ByteDance.

Via: 9to5mac

Läs mer:

Tycker det är ett ... hyckleri! Precis som om USA med CIA och Homeland cequrity inte tvingar de amerikanska datajättarna att ha bakdörrar i sina system.
Problemet tycker jag är att, man har tillåtit Meta, Google, Microsoft X m.fl att växa sig för stora. Det är de som styr samhälldebatten, vad man får säga och inte säga. Istället för att bråka om Tiktok borde man exempelvis tvinga Meta att sälja FB Instagram. Helt enkelt borde man fokusera på att gå tillbaka mer som det var innan, fler men mindre sociala medier.

3 gillningar