USA förbjuder kinesisk mjukvara och hårdvara i bilar

Från sajten:
image

Från och med 2027 kommer kinesisk mjukvara inte längre vara tillåten på amerikanska vägar, och 2030 gäller detsamma för hårdvara.

USA:s handelsdepartement motiverar beslutet med nationella säkerhetsrisker, då uppkopplade bilar kan användas för övervakning eller fjärrstyrning, vilket hotar både integritet och säkerhet.

Detta drag ses också som ett försök att stoppa den ökande importen av kinesiska bilar, som fått stora statliga subventioner och konkurrerar med amerikanska tillverkare. Liknande åtgärder har sedan tidigare vidtagits i Kina mot Teslas bilar.

Trots att förbudet inte träder i kraft omedelbart, kan det tvinga biltillverkare att hitta nya leverantörer för att undvika kinesiska komponenter i sina fordon.

Via: ArsTechnica

Kan man inte konkurrera - begränsa konkurrensen!

Skämt åsido, det är ju ingen hemlighet att USA och Kina har meningsskiljaktigheter.

Vem man helst vill ska överkava allt du gör är upp till var och en.

Meningsskiljaktigheter…är du allvarlig, meningsskiljaktigheter? :open_mouth:

Är väl hyfsat naturligt att man vill hålla ute diktaturens fingrar så bra det går. Dessutom från en nation som tydligt har allsköns spyware i allt möjligt.

Jag tar inte ställning åt nåt håll, den ena är en diktatur som spionerar och den andra har startat krig överallt och förstört för att knycka naturtillgångar framför nästan på lovande demokratier.

Inget är särskilt åtrovärt.

Naturtillgångar från lovande demokratier? Som länderna i mellanöstern då, menar du?

Alltså, säg ett land dom "skapat demokrati" i som fungerar och som inte hade typ.. Olja.. Som dom kunde sålt själva.

Säger inte att det är så, det är bara ett sammanträffande.

Dom är f.ö ganska lika på många sätt också.

Först, skilj på ”de” och ”dem”. Aldrig ”dom”.

För det andra, USA har väl knappast någon självklar skyldighet att etablera demokratier runt om i världen? Det är väl i huvudsak ländernas egen befolkning som ska stå för det.

För övrigt så agerar de nu för att fortsätta skydda sig mot en stormakt som dessutom är en diktatur, dvs står i direkt motsats till hur vi vill leva.

Dom är helt okej numer som ersättning för de och dem, som i praktiken bara existerar i finlandssvenska idag.

Jag är inget fan av USA heller. Min personliga erfarenhet av kollegor från båda ställena är att Kineserna är mer jordnära och amerikanarna mer högfärdiga.

Skulle inte vilja bo på nåt av ställena.

Förstår båda sidor och dom tycker ungefär samma om varandra.

Jisses…jag tänker inte lägga mer tid på en längre förklaring men nej, det är inte så.

I övrigt så finns det inte mer att tillägga.

Bara att kolla på denna så förstår man vilket härligt land det verkar vara att bo i:

Och den är ju inte ens så kontroversiell heller.

Ja, innerligt.

Vilken tur då att det är lite meningsskiljaktigheter som separerar USA och Kina.

Det gör amerikanerna rätt i, och vi bör ta efter. Kinesiska företag är enligt lag skyldiga att samarbete med säkerhetstjänsten ifall de vill ha tillgång till information.

Kina är lite mer finkänsliga än Ryssland, men det är inte med välmening som de vill sprida sitt inflytande i världen gällande värderingar, teknologi och geopolitik.

1 gillning

Ja man tänker i perspektiv att Volvo inte borde ha tillåtits att bli Kinesiskt. Tyvärr var Ford inte en så bra ägare.
Jag tror det bästa hade varit en allians med Renault som PG Gyllenhammar ville.
Vi i väst har nog vara nog så naiva med Kina och tillåtit dem ta över många företag.

Det är två olika toxiska politiska system.
Skulle det vara okej att jänkarna spionerade?

Är det mer okej att Kineserna spionerar om produkterna tillverkas i Europa av europeisk arbetskraft och europeiska komponenter? Det anser ju EU bl.a.

Alla Cyber Securitylagar vi har i EU stävjar nog kineserna en del, sånt finns inte i USA på samma sätt.

Frågan är komplex. Men nu är vare sig vi vill det eller inte är vi mer allierade med USA.
EU tar ju bort Huawei från sina nätverk i stor utsträckning.
Det är ju på sätt och vis ett handelskrig mellan USA och Kina. EU balanserar lite i mitten.

Halva Europa.

1 gillning

Det är långt ifrån givet att det västerländska liberala värderingarna för alltid är tongivande i världsordningen. Kina, Ryssland och en samling av länder med liknande värderingar jobbar rätt hårt för att det ska ske ett skifte. I en sådan värld är kommer klimat, mänskliga rättigheter och andra länders suveränitet vara rätt långt ner på dagordningen om det ens finns med.

USA har definitivt sina brister och vi i väst har ett stökigt förflutet, men vårat liberala och demokratiska tankegods är helt överlägset alternativet. Därför väljer jag alltid USA och CIA i våra liv alla dagar i veckan över Kina och Ryssland.

2 gillningar

Ja vi har valt rätt sida, säger inte det. Bara vi inte tar med allt annat från det skitlandet hit är det bra.

Vi i väst är experter på dubbelmoral. Man får ge Kina att när dom vill ta hem tillverkning så gör dom det. När t.ex USA säger det flyttar dom från Kina till nåt land med ännu sämre arbetsförhållanden istället för till USA.

Tanken med det västerländska ekonomiska systemet är att i stället för att alla ska göra allt så ser vi till att bli riktigt duktiga på några få saker där vi har stora fördelar, och att andra är bättre lämpade på att göra annat. T.ex. jag är en kontorsråtta, och även om jag har en lång utbildning så skulle jag inte kunna göra allt som mina förfäder gjorde som var bönder, skogshuggare, jägare, smeder och allt i allo. Behöver jag något som jag inte kan klara av så låter jag någon annan göra det åt mig, som de i sin tur har specialerat sig på t.ex. laga min bil när den går sönder. Det samma gäller i relationen mellan länder. Vi i Sverige har lagt mycket av vår tunga industri utomlands, även om vi har mycket av den vara i jämförelse med andra västländer. När vi har väst valt att bli riktigt duktiga på att ta fram teknik, så tillverkas den i Asien. Mobiltelefoner är ett sådant exempel.

Tanken med alla världens länder är beroende av varandra i en global handel är bra, och det i teorin kan förhindra konflikter.

Problemet som uppstår är när de "fattiga" länderna börjar komma ikapp oss på det som varit våra paradgrenar, som t.ex. Kina, så börjar vi tappa våran ledartröja.

Ett annat är att pandemin visade hur känsligt system med globala leveranskedjor som bara är just in time är.

Sedan har vi så klart den geopolitiska aspekten att det är problematiskt att vara beroende av en annan stat som inte alltid är vänligt inställd mot omvärlden-

Det här blev en wall av text och det känns som jag inte riktigt håller tråden, men men. Kanske vi alla är självförsörjande bönder igen om några generationer med 14 barn och utan modern teknik? :stuck_out_tongue:

Jag tror nog vi går tillbaka i någon form att tillverka högteknologiska produkter själva, men även enkla grejer. Protektionism och importskatter kommer påverka.
Sen vad man än tycker om USA så har de institutioner som kan bromsa någon som Donald Trump. Xi Jinping är en one man show: