Uppdatering från Nanoleaf ger stöd för Thread Border Router

Från sajten:
image

En uppdatering från Nanoleaf aktiverar funktionalitet som Thread Border Router. Vissa produkter har fått en uppdatering som lirar fint med Apple Home.

Kanadensiska företaget Nanoleaf har släppt en uppdatering till en del av sina produkter. I och med uppdateringen får dessa produkter nu lite extra funktionalitet i form av Thread Border Router vilket innebär att de kan agera hubb för produkter som använder Thread, detta utan krav på någon extra hubb. Det fina med denna uppdatering är att produkterna nu blir de första som kan agera Thread Border Router i samma nätverk som produkter från Apple med samma funktionalitet (HomePod mini, HomePod 2 Gen, Apple TV 4K 2 + 3 Gen). Tidigare har de alltså levt sida vid sida men har nu ingått i ett smartare hem…

De produkter som sägs ha fått uppdateringen är:

• Nanoleaf Shapes
  • Nanoleaf Elements
  • Nanoleaf Lines

Uppdateringen heter v8.5.2 och produkter som fått denna ska vara synliga via Thread Network-menyn i appen Eve Home. Så här skriver Nanoleaf själv om uppdateringen:

Firmware version 8.5.2 and iOS/Android app version 9.1.0 are now required to enable Thread border routing on the above products [Nanoleaf Shapes, Elements, Lines]. Matter and HomeKit Thread devices are now fully supported. This update will also utilize Thread network credentials from the ecosystems (if already present) in order to put Nanoleaf border routers on the same Thread network as your border routers from companies like Apple and Google, or share Nanoleaf Thread credentials with the ecosystems and other third parties if credentials aren’t already available when the Nanoleaf border router is turned on.

Källa: HomeKit News

Uppdaterat till 8.5.2 men i vanlig ordning syns inte en enda av alla mina produkter under Thread Network-menyn i appen Eve Home. Noll. Inte vår NanoLeaf-produkt, ens någon av mina HomePods.

Verkar en helt icke-fungerande funktion i Eve-appen, åtminstone om man inte har några Eve-produkter.

Skumt, hos mig syns en hel drös av Thread-produkter om än döpta till något som gör att jag inte ens orkar börja gräva i vilken som är vilken. Har iofs tre Thread-produkter från Eve om det nu hjälper till...

Precis, jag tror det är dessa Eve-produkter som låser upp funktionen. Helt värdelöst egentligen, det ska ju inte krävas när funktionaliteten inte är knuten till en tillverkare utan en standard.

Startat om dina Appleprylar på test?

Det har varit så under väldigt lång tid sett hur länge Thread har funnits så, ja.

1 gillning