Uppdatering av HomeKit-arkitekturen i 16.3-betan

Från sajten:
image

I kommande uppdateringen av iOS 16.3 väntas nu en fungerande arkitektur för HomeKit. Detta då den i version 16.2 ställde till med problem.

Den kommande uppdateringen för iOS, version 16.3 lägger fokus på att fixa till arkitekturen för Apple HomeKit. Versionen 16.2 stoppades av Apple sedan det upptäcktes att flera användare av HomeKit fick problem med sina installationer efter uppdateringen av arkitekturen. Skärmdumpar för iOS 16.3 som dykt upp på nätet visar upp meddelande med information om “Home Upgrade Available” och besked om en ny underliggande arkitektur för plattformen. Meddelandet är detsamma som i iOS 16.2 innan denna drogs bort.

Nu ser det ut som att Apple ger det hela en ny chans och förhoppningsvis fungerar det bättre denna gång!

Fick du problem med HomeKit vid uppdateringen till 16.2?

Källa: AppleInsider

Dvs man väntar minst några veckor med att installera 16.3 när den väl släpps.

Det är väl bara att avvakta med att uppdatera homekit-arkitekturen? Behöver inte avvakta med hela uppdateringen.

1 gillning

Jag är glad att jag hann uppdatera till nya arkitekturen innan uppdateringen drogs tillbaka. Hade väldiga problem innan

1 gillning

Jag har inte märkt av några problem i Home, varken före 16.2 uppdateringen eller efter 16.3. Edit: Hittade inställningen. (Hur vet jag om min Homkit-arkitektur är uppdaterad med den som var felaktig eller med den nya?)

Absolut, så länge de väljer att implementera det på samma sätt där det är valbart och inte är integrerat i uppdateringen per default.

Det står ju i artikeln :smiley:

Inga problem med HomeKit efter uppdateringen i 16.2.

Jag fick problem med platsstyrda automatiseringar, hem var plötsligt 100-1000m fel.
Raderade hemmet, återställde homepod samt atv löste problemet…

1 gillning

Japp.

Den väntar man ett tag med när den väl har släppts :blush:

Om du raderade ditt hem, fick du inte lägga till varenda enhet och automatisering igen då?

Jag har mestadels hueprylar så det krävdes bara en synk för att få tillbaka grejerna. Men automatiseringarna var lite drygare.

Från sajten:
image

I den beta av iOS 16.4 finns tecken som tyder på att den nya arkitekturen för HomeKit återkommer. Denna släpptes ursprungligen med iOS 16.2 men drogs snabbt tillbaka.

Betaversionen av iOS 16.4 som nått utvecklarna visar att den nya arkitekturen för HomeKit är på väg tillbaka. Den version som nådde användarna med iOS 16.2 drogs snabbt tillbaka av Apple på grund av ett flertal buggar som ställde till det. Tydligen har Apple tagit det säkra före det osäkra och sett över buggarna extra noga eftersom uppdateringen inte kom med i iOS 16.3 vilket bådar gott.

Den nya arkitekturen är tänkt att stabilisera och effektivisera kommunikationen mellan smarta enheter och produkter från Apple i Apple Home.

Källa: Macrumors

Jag som hann uppdatera till nya arkitekturen under 16.2 är väldigt nöjd. Betydligt rappare och stabilare homekit än tidigare

2 gillningar

Kan man se vilken version man har av HomeKit

#dvbd

Från sajten:
image

Den tidigare borttagna uppdateringen till den nya arkitekturen för Apple Home är tillbaka. Detta är nu möjligt via uppdateringen iOS 16.4 som släpptes igår.

Apple lanserade förra året en ny arkitektur till sin plattform för smarta hem, Apple Home. Denna drogs dock tillbaka relativt omgående då en strul upptäcktes hos användarna. Med den senaste uppdateringen av iOS, version 16.4 som släpptes igår är det nu möjligt att uppdatera arkitekturen igen.

Enligt Apple ska en uppdatering ge snabbare, mer stabil prestanda, speciellt för de hem med många installerade smarta hem-enheter. För att uppdatera så sker detta via Hem-appens inställningar där budskapet om “Home Upgrade Available” ska finnas för de som eventuellt inte hann uppdatera tidigare.

Har du uppdaterat och hur fungerar det för dig?

Källa: Macrumors

Allt är uppdaterat och allt ser ut att fungera.

Skulle vilja höra hur de som kör Homebridge och Hoobs med diverse plugins upplever den nya arkitekturen.