Uppdatera gammal MacBook

Jag har en MacBook Pro 2014 som jag har rensat / återställt så att nu är den tillbaka på OS X 10.9.5 (Mavericks). Innan jag började var den på Mac OS Big Sur 11.7
Hur gör jag för att uppgradera den till Big Sur igen? Det går inte att göra det från Mavericks.

Tjena!

Testa att ladda ned installern direkt härifrån så borde det fungera fint:

Tackar för denna.

Man ställer en fråga men lyckas stänga fliken så man missar svaret.
Jag gick på dessa:

och

Just nu håller det på att installeras Big Sur ...

2 gillningar

Verkar ha fungerat som tänkt. Fick in 11.7.4 så det först jag fick göra var att uppdatera till 11.7.5 men det var det lilla.

Går det att ändra/byta så att den återställningen som ligger sparad på datorn är Big Sur istället för Mavericks? Tänker att man slipper ladda ner operativsystemet på en extern disk om man vill installera om igen någon gång?

Om du nu installerat macOS 11 Big Sur ska det finnas en återställningspartition med samma systemversion på hårddisken. Den startar man från med Kommando-R.

Om du tidigare hade rensat hela disken så att interna återställningspartitionen saknades användes istället automatiskt internetåterställning och installerade den version datorn levererades med.

Om man aktivt väljer internetåterställning finns två andra tangentkombinationer: Alternativ-Kommando-R för den senaste systemversionen som funkar på aktuella datorn eller Skift-Alternativ-Kommando-R för den version datorn levererades med.

Allt ovan gäller intel-macar, lite annorlunda återställningsprocess på Apple Silicon.