Unifi har gjort om i sin EU-butik och erbjuder både UDM Pro och Flex Mini för cirka halva priset.
Skulle precis gå in och starta en tråd om det
Hade tänkt att köpa UniFi Security gateway och Cloud Key gen 2 under hösten men frågan är om inte det här är bättre. Som jag förstått det innehåller denna allt men en HDD måste köpas till. UDM Pro ska väl dessutom vara kraftfullare än USG?
Samtidigt är det ju smidigt med separata delar om man vill byta ut något?
Jag har en sådan här och är supernöjd med den.
För priset så är det billigare än allt annat.
Du får en 8 switch (om än inte POE). Du får 10Gbit SPF. Du får Unifis video övervakning (om än att mjukvaran är lite kinkig med vilken hårddisk du sätter i. Du får en security gateway, Du får en Cloud Key.
Nackdelen är som du säger att det inte går att byta ut olika delar + att den är ganska stor
Den tog slut under beställningsflödet för mig
NEEEJ! den var tråkig
…vad använder du 10Gbit SFP till?
inte än, men jag tänker att när jag har för mycket pengar i framtiden så ska jag använda det
Helt rätt tänk!
Jag gillar unifi som fasiken. Men det är i ett märkligt segment.
De är inte riktigt menade för hemma användarna då de faktiskt saknar massa funktioner som hemanvändarna gärna vill ha.
De är prissatta som till företag. Men förtag som ser dessa produkter väljer nog cisco tillslut för det är lättare att växa i deras miljö.
Så är unify för företag med 2-30 anställda som inte tänker bli större än så?. Det är iofs ganska många företag som är i den storleken?
EDIT: Det jag vill säga är att unify borde göra en rejäl push för att komma in på storföretags marknaden.
Deras produkter kan också vara lite väl komplicerade.
Ja, det är perfekt storlek för mitt företag. Det är även perfekt storlek för oss som inte kan supermycket om nätverk men är så pass nördiga att vi vill ha lite mer än ett Meshnätverk från valfri stor tillverkare hemma.
Tänker du på meraki Sisco?
För jag körde det innan. Men det blev för dyrt i längden att betala licenserna
Håller med om att dom är lite svåra att placera, men jag tror att de används i ganska stora installationer. Det som lockar för mig är att det är sjukt kompetenta och avancerade prylar men med ett snyggt gränssnitt där man kan grotta ner sig eller lämna mycket default. Eftersom brandvägg och skydd kräver en del hårdvara känns det bra att ta i lite och gillar tanken att köra allt från samma tillverkare.
Med det sagt ska jag vara sur resten av dagen nu när jag missade att få en UDM Pro till kalaspris
Nej jag tänker Cisco Air grejer.
Meraki är lite som unifi…gråzon på va de vill vara.
absolut.
Det jag dock kan tycka är att unify får mycket uppmärksamhet när det finns tex fortinet grejer som man kan börja med minsta lilla billigaste och sedan migrar uppåt till stora enterprise nät.
EDIT: Sedan tycker jag unify borde städaupp sitt produkt sortiment lite. Det är en jäkla djungel.
jag får fortfarande upp att den finns
ah, sorry. nu försvann den från min också…
Jag satsar nog på vanliga DreamMachinen när jag byter.
Pga av priset och att Pro är overkill?