UniFi eller annat mesh med Wi-Fi 6 (eller 6E)?

På vilket sett? :slight_smile: låter intressant

1 gillning

Det är mycket med det. Jag är väldigt privatlagd av mig och litar inte på dom. Jag tycker det är spyware man går runt att släpar runt på. Det är vad jag tycker då. Sedan får andra använda dom hur mycket dom vill. Bara jag slipper :wink:

1 gillning

Vad har du hemma för grejer då? :slight_smile:

För mycket! Jag håller mig dock på open source för det mesta som många har ögon på. Jag är ingen grottmänniska eller så. Gör det mesta själv om jag vill ha något smart eller liknande. Jag kan nästan lova att av oss här inne är jag i topp av dom som pillar med teknik.

1 gillning

Kör du home assistent också då eller?

Jag är inte så mycket för det. Hade la tänkt ta en närmare kik på det snart i alla fall. Jag har satt upp lite smartljud i mitt hem i alla fall. Eller smart och smart, kan spela i flera rum och styra från dator, mobil om man har någon. Får testa att slå 919 som @RolexJocke tipsade om.

1 gillning

Nej du skall inte byta från Unifi. Om du har bekymmer med ditt Unifi-nätverk använder du Unifis fantastiska översikt och löser det med ny Unifi-hårdvara. Tex en extra accesspunkt.

Wifi kan inte mesha oavsett vad tillverkarna säger för övrigt.

2 gillningar

Okej esse :grinning:

Ödmjukt, bjud gärna på manualer till oss andra i botten

1 gillning

Naturligtvis menar jag inte att andra inte pillar med teknik också. Vi är på en tekniksajt! Så ta det inte personligt min vän!

1 gillning

Jag säger som @Esse Behåll grejerna du har och och +a en extra AP om bättre WiFi behövs. Sedan lägger du pengarna på något annat skoj! UniFi-prylar är bland dom bättre. Haft det själv.

Har du lust att utveckla det där?

Annars är jag inne på att det känns helt fel att byta ut Unifi, komplettera istället med en AP eller kabel.

Kör Unifi-appen i Windows 11 och det tog mig säkert 5 minuter att adopta alla mina Unifi-prylar och komma igång (USG, Switch 8p 60w, 2 x Unifi 6 LR).

Vad var det som ställde till det för dig?

Jag körde tyvärr inte appen i W11 utan någon riktigt knölig mjukvara som krävdes att man hade skapligt med kunskaper för att få till det hela. Fick hjälp här med alla inställningar men det tog sin tid innan det lirade. Var nog ett par år sedan så idag är det kanske betydligt bättre. Har appen i luren till accesspunkten på jobbet, som sagt den var riktigt enkel att konfigurera.

Japp vill Herr Mesherschmitt berätta mera om detta? :joy::joy::joy:

1 gillning

Tror han menar att man måste dra fram nätverkskabel till meshpunkterna för att det ska fungera någorlunda bra.

1 gillning

Vi kan vända på det – unifi är lika mycket mesh som allt annat. Det hela handlar om att Wifi-accesspunkterna skickar ut samma SSID och på så sätt ser det ut som att det är ett och samma nätverk. Därefter så kommunicerar de mellan varandra på ett annat trådlöst band helt enkelt. Som osynliga kablar. Så kan även Unifis accesspunkter också göra. De behöver inte ha trådar nätverk för att ”mesha”. Jag har en puck själv som enbart ansluter via trådlöst till de andra.

Oavsett så är din telefon eller dator endast uppkopplad mot en accesspunkt åt gången och har samma problem med att den kan vägra släppa en accesspunkt med svagare signal för en med starkare för Wi-Fi utvecklades inte med en sådan förmåga (i senare versioner av Wi-Fi finns det viss förmåga till detta)

Riktigt mesh har på tex Zigbee där alla enheter bildar ett och samma nät.

På min Asuskartong står det att jag har AiMesh! Bästa man kan ha! :wink:

När den kommer till Unifi så har jag aldrig varit helt såld på Unifis controller mjukvara heller. Det har hänt många gånger att en AP bara poffat bort för att komma tillbaka och sedan låsa mig ute ur den. Jag har dock kört mjukvaran på dator och inte deras egna controller.

Samma här. :joy::joy: