Ultrawide vs dubbla skärmar?

Bubblis, hjälp mig!

Jag har precis skaffat ett eget kontor där jag kommer jobba ifrån och funderar på skärmar.
Har tidigare kört med dubbla 27" skärmar och tycker att det har fungerar bra, men det ser ju så läckert ut med en ultrawide istället.

Har ni några erfarenheter, tips och råd?
Datorn som skärmen ska kopplas till är en Macbook Pro, så ett plus om den kan köras via USB-C.

Kommer inte spelas på, utan enbart till för kodning. Höga Hz siffror är mindre intressant än hög upplösning!

Trevlig helg! :beers:

Nice! Vad kodar du?

En del kör ju med skärmen i stående läge för att få plats med ännu mer kod, kanske två stående? :hugs: Körde det själv ett tag när jag jobbade mycket mot annonser / pdf, och se de i stående läge var fantastiskt bra. Nästa gång jag köper dator blir det nog bärbar igen och sen extern skärm (om inte nästa iMac får tiltbar skärm)

1 gillning

Mest mot webben men blir mer och mer app- och systemutveckling.

Har testat att köra stående men gillar det inte riktigt, är väl en vanesak kanske. :thinking:

1 gillning

Gillar 2st 27" i 1440p, har provat ultrawide, men nä. Gått tillbaka till 2st 27".

1 gillning

En fördel med dubbla skärmar är att du kan köra olika virtuella skärmar på varje skärm.
En fördel med en ultra wide är att du kan skriva galet långa kodrader för dina kollegor att störa sig på. :stuck_out_tongue:
Har också testat att koda med skärmarna på högkant men det blir sån skum vinkel på nacken för att läsa koden högst upp.

1 gillning

Mja, jag gillar ju dubbla skärmar. Kör den setupen på jobbet :slight_smile:

Det där med kodraderna är ju rätt lockande dock! :joy:

Får nog åka ut i butik och spana lite :thinking:

Kör 27" idag, funderade på en till, kanske man kan hitta en äldre 5k iMac att koppla mot…

Skulle ju se heltokigt ut med en vanlig svart bredvid :hugs:

Hahaha! en “fördel” bäst idag!

aa! har börjat jobba mer och mer med virtuella skärmar, tycker det duger bra med 1 st 27" pga det. men skulle inte skada med 2.

Just ja! man kan ju inte köra 27" iMac 5k som extern skärm… :sob::sob:

Jag kör med dubbla skärma och virtuella skrivbord på det. Tycker det är smidigt att kunna dela upp skrivbord i vad man vill göra.

2 gillningar

Köp en UW och sätt 27’arna på var sin sida :slight_smile:

1 gillning

Då behöver jag köpa 3st skärmar totalt, känns lite onödigt :wink:
Jag har 2 skärmar på mitt “riktiga” jobb, det är till mitt frilans som jag letar skärm nu :slight_smile:

Ah, fattade det som att du hade skärmarna.

Vet inte vad för skärmar du kikat på och haft men tänk på att om det är 27"@2560x1440 du är van vid så är en vanlig UW (3440x1440) inte två skärmar utan 1,5 skärm på bredden.

1 gillning

27" Dell, som inte är mer än vad nu fullHD är :thinking::stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag föredrar dubbla för arbete (Ultrawide för spel) då det blir en mer naturligt uppdelning med två - faktum är att jag nog kommer gå på tre skärmar inom kort.

1 gillning

Min kollega kör en 27" vertikalt för kodning och sen en Xiaomi 34" curved som main. Verkar riktigt bra!
Jag är själv sugen på Xiaomi skärmen hem.

1 gillning

Kör med ultrawide på jobbet. Funkar fint att dela upp skärmen med mjukvara. Dock hade jag gärna haft den ännu bredare så att man får samma bredd som två skärmar. :grinning:

1 gillning

Jag har en dell u3818dw till en 13” MacBook Pro.
USB C kabeln som medföljer laddar datorn utan problem.
Jag kan koppla in t.ex externa diskar i skärmen och får upp dom på datorn.
Har ett plugin till macOS så jag enkelt organiserar de olika programmen jag har uppe.
Skärmen stödjer PIP så man kan t.ex köra halva skärmen från en port och andra halvan från en annan port.
Jag vet inte exakt vad Max output är och hur mycket den orkar ladda men när jag kopplar i jobbdatorn Dell Precision 5520 så orkar den precis ladda den men de är på gränsen.
Hade en 17” HP och den orkade skärmen inte ladda något.

1 gillning

Denna godbiten skall klara att skicka ut hela 100 watt.

2 gillningar

Jag köpte den här för ca 6 månader sen och är ruskigt nöjd…
https://www.dustinhome.se/product/5011106414/ultrasharp-u4919dw-led-49-ips-5120x1440?ssel=false&LGWCODE=5011106414;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMIvLSrpKLN7AIVS9OyCh3f4Q4gEAQYASABEgJ8A_D_BwE

Så skönt att kunna ha vs Code, Chrome och design/krav spec/iterm sen på laptopskärmen ligger slack/mailen… Sååååå skönt!

Nackdelen är att det inte är en skärm att spela på men det jag lirar (typ dota 2) funkar ok… :grin:

2 gillningar