UK kräver full access till alla användares iCloud

Har vansinnet inget slut?

Nope! Tyvärr kommer detta bara drabba dom oskyldiga och skurkarna kör vidare som vanligt!

Som jag skrev i en annan tråd om detta, Apple får göra som man gjorde i Kina.

Ge iCloud-hostingen till något hostingbolag som UK (stat) äger samt krypteringsnyckeln för brittiska användare.

Den här övervakningen börjar gå lite väl långt. Hjälper det tror ni?

Jag tänker mig scenariot i USA. Om det funnits en bakdörr så hade den ny legat i händerna på Musk och adrenalinstinna nittonåringar. Det är sådant som skapar dystopier.

1 gillning

Javisst. Men nu är det här UK, där du kan bli arresterad och hamna i fängelse för att posta en meme i sociala medier. Undrar vad som skulle hända om brittiska myndigheter skulle få tillgång till iCloud, det är det man vill ha.

Har man själv plockat ut krypto nyckeln så är man ju safe, då finns det ju inget sätt för någon oavsett lag att öppna ens iCloud.

1 gillning

Det beror väl på innehållet i memet? Har du något bra exempel på inlägg som folk blivit fängslade för att ha postat?

Och jag tycker inte att mitt inlägg var ett försvar för bakdörrar utan ett påpekade att det kan gå åt skogen ganska snabbt även om den ursprungliga avsikten var annorlunda.

Det tycker jag inte, att hamna i fängelse för att posta en meme i sociala medier oavsett innehåll anser jag är absurt och inte värdigt ett land som UK, där man även fängslar folk som inte vill ge ut sitt lösenord till telefon/dator/Facebook. Hade kunnat förstå om det sker i länder som Kina/Nord Korea.

Såg det inte som ett försvar, ja det kan ge katastrofala följder.

Tydligen har det inget slut.
Helt sinnesrubbat! som så mycket annat just nu.

1 gillning

Skurkarna kan själva skapa egna program som krypterar och då blir det knepigt för brittiska myndigheter!

2 gillningar

Apple slutar med skydda icloud användare i storbirt

2 gillningar

Idioti men det är ä väl bara en tidsfråga innan både EU och Donald Trump kräver samma sak.

Hur är det med Google och Microsoft gällande detta?

Fullt krypterat, hos Google iaf.

1 gillning

Värnade inte Apple om användarnas integritet? Är ju lite därför man gillar Apple, eller har gillat…..

Apple borde lägga in att man som användare själv kan ange en krypteringsnyckel för iCloud-backups.

Det var just iCloud-backups som läckte för kändisar för några år sen innan man införde ADP.

Så detta är icke bra.

De borde oxå drabbas av detta eller har man siktat in sig på just Apple av någon anledning?

Om man inte hör något från dem framöver så har de valt att bygga in bakdörrar i stället.

1 gillning

Och enligt samma lag får de inte lov att tala om att de följer lagen…

1 gillning