Ugn, ampere och hur det egentligen fungerar?

Misstänker att något är strul med elen i mitt hus men tänkte att jag bollar det med er innan jag ringer en elektriker.

Bor i ett nybyggt hus med 20 A huvudsäkring, frånluftvärmepump som just nu pga kylan drar 1-3,5 kW elpatron. Upptäckte idag när jag kollade faserna att jag ligger på ca 8 A på fas 1 men när jag sätter på ugnen belastas fas 1 med ca 24 A. Skulle samtidigt koka upp vatten på induktionshällen och då belastades fas 1 med hela 35 A. Inget annat var i gång i huset mer än det som alltid är inkopplat.

Har haft koll tidigare till och från och aldrig sett dessa problem, och om ugnen drar 16 A spelar ju inte kylan någon roll, då smäller det ju oavsett vad jag kör för andra apparater. Vet att säkringen tål mer än vad den är spelad för men det här är ju inte hållbart? Vad kan det här bero på och var ska jag börja för att få ordning på det?

Smäller huvudsäkringarna för dig?
Om inte behöver du inte ta in elektriker.

1 gillning

Om du drar 35A på en fas så borde ju rimligtvis 20A säkringen gå då det är nästan dubbelt upp. Mäter du med ampre tång eller kollar du elmätarens display? Hur ser det ut på de andra faserna? Verkar ju lite märkligt med en sådan belastning i ett nybyggt hus.

Ja det har varit min inställning också, men samtidigt vill jag förstå hur det funegrar och om jag tänker fel. Säkringen smäller inte men de ska ju vara ganska tåliga för överbelastning under korta stunder.

Jag tytcker det cokså, och det kanske de gör om ag ger det tid. Jag mäter genom min lastbalanserare för elbilen som är inkopplad i HAN-porten på elmätaren så det ska vara korrekt. Tibber ger mig samma siffror.

Övriga faser ligger aldrig i närheten så högt. Senast jag ahde ugnen igång drog den 16A och faserna såg ut enligt följande:

• Fas 1: 23,9A
  • Fas 2: 1,0A
  • Fas : 5,2A

Själva kärnan i min fråga är om ugnen verkligen ska dra 16A, hällen 12A och hur det då är tänkt att 20A ska kunna räcka? Uppvärmningen äter ju en del också liksom tvättmaskin, diskmaskin osv.

Nog läge att ta ett snack med en elektriker?