Uefa vill införa ett lönetak

Uefa vill införa ett lönetak, liknande det som finns i amerikanska ligor, i stället för Financial Fair Play.

Trist att det ingår en lyxskatt i förslaget för klubbar som går över lönetaket. Det innebär att rika klubbar som PSG kan fortsätta som de gör.

1 gillning

Något måste göras med tanke på vissa klubbars ekonomier där pengarna pumpas in från shejker och diverse knösar.
FP är ju ett rent skämt och tyvärr så tror jag bara att det kommer att bli värre.

Jag hade gärna sett någon form av lönetak eller reglering för inköp/försäljning kontra ekonomi för det har gått helt åt fel håll.

Man skulle vilja få ingå i en arbetsgrupp för att lösa detta. Så svårt, men så viktigt.

1 gillning

Sedan ska tilläggas att lönetaken i USA är utformade för att ägarna ska gynnas mer än utövarna av sporten. Det är bland annat därför spelarfacken fått ett antal säsonger inställda.

Exakt, lösningen är inte enkel och det är väl så att ägarna vil gynna ägarna, utförarna gynna utförarna och supportrarna har ingen talan…

En del av lösningen kanske är 51-procentsregeln som vi har i Sverige. 51 procent av föreningen tillhör alltid medlemmarna. Å andra sidan har jag för mig att de har den även i Tyskland. :thinking:

51%-aren är bättre än inget.