Ubiquiti UniFi

IPt på din server.

Så hur kan det se ut då typ? Vilken port är från start och vad ska jag forwarding till?

81 till 81, 80 till 80, 443 till 443. Protokoll TCP.

Ok och hur kontrollerar jag om det funkar ? :laughing:

Skriv in din domän eller din externa IP-adress (förutsättning är att du har en publik IP) i en webbläsare.

Asså får inte ordning på skiten. Lyckas bara öppna specifika portar till olika enheter... Försökt i flera dagar nu

Har du en publik IP-adress eller är du bakom CG-NAT hos din bredbandsleverantör?

Vet inte. Hur vet jag? Kör Telia

Kolla vad din gateway har för IP-adress och se om det är samma om du öppnar https://www.minip.nu/.

Ah samma

1 gillning

I dag ska den sista sajten jag administrerar privat uppgraderas från en UniFi Express till en UniFi Cloud Gateway Ultra. Ska bli skönt att slippa de otroligt långsamma UniFi Express (som däremot fungerar utmärkt som accesspunkter).

1 gillning

Nån här som använder USW-FLEX? Blev lite sugen på åtminstone en sån, och koppla bl a en kamera och en AP till med poe-drift.

Hur många sajter har du hand om och hur ofta behöver det handpåläggning?

6 st och det är väldigt sällan något behöver göras.

1 gillning

Jag har installerat en, den kan vara lite lurig om du lägger mycket last på poe. Beroende på nätdel så kan du behöva gå in i gamla interfacet och ändra vilken watt som skickas.

1 gillning

Tack och lov administrerar jag inte åt @xms67. Då skulle jag inte ha någon fritid. :wink:

1 gillning

Du ska inte öppna upp massor med portar.

Installera Nginx Reverse Proxy. Peka port 80 och 443 mot din server.

Låt NRP sköta portarna. Vill du vara wild and crazy skapar du wildcard till .dindomän.se. Annars sätter du upp a records till varje tjänst du ska ha t.ex. portainer.dindomän.se och NRP sköter portarna.

Amazon har börjat sälja Ubiquiti, bara för någon vecka sen fanns det knappt något.
Priserna ser skapliga ut.

4 gillningar

Är kanske inte riktigt där ännu men funderar på att byta ut mitt fullt fungerande Asus ZenWifi mot Ubiquiti UniFi prylar. Har egentligen inte så höga krav så det jag tittat på är ett par UniFi Express.

Jag har nätverksuttag vid golvet som jag vill använda för att tråda alla accesspunkter som jag vill sätta en bit upp på väggen. Vill inte dra ethernetkabel på väggen hela vägen upp till taket för att sätta någon takmonterad accesspunkt.

Är det lika bra att sätta en Unifi Express på väggen som accesspunkt eller är det bättre att lägga till lite för en U6 Mesh?

Hur bra är U6 In-Wall om jag ersätter nätverksuttaget med en sådan? Den skulle i så fall hamna bakom TV-bänken vilket jag misstänker är så dåligt så den tanken kan jag lägga ner direkt?

Ubiquiti har blackfriday rea med gratis frakt.

2 gillningar